Artboard 2 copy 35Artboard 64 copy 13Artboard 2 copy 19Artboard 2 copy 31Artboard 64 copy 18Artboard 64 copy 10Artboard 64 copy 11Artboard 64 copy 15Artboard 64 copy 12Artboard 64 copy 13Artboard 64 copy 14Artboard 2 copy 34Artboard 64 copy 19Artboard 64 copy 16MinusArtboard 2 copy 44Artboard 2 copy 38Artboard 2 copy 36PlusArtboard 64 copy 17Artboard 2 copy 43Artboard 2 copy 45Artboard 2 copy 46Artboard 64 copy 16Artboard 64 copy 18Artboard 64 copy 19Artboard 64 copy 17

Temamøde: Styr på kemiske stoffer og materialer på arbejdet

Værktøjer, der kan hjælpe virksomheder med at afklare, om et kemisk stof eller materiale er skadeligt, og hvordan virksomheden bedst tilrettelægger arbejdet med stofferne. Det var emnet for dette temamøde på NFA den 6. december 2018.

Der er stadig omfattende udsættelse for kemiske stoffer og materialer på danske arbejdspladser. Samtidig antyder resultaterne fra en interviewundersøgelse inden for tre hovebrancheområder, at virksomhedernes risikohåndtering kan være utilstrækkelig. Så der er stadig behov for at have fokus på det kemiske arbejdsmiljø.

Inden man begynder at anvende et kemisk stof eller materiale i produktionen på en arbejdsplads, skal det afklares, om stoffet eller materialet er skadeligt. Hvis det er, skal arbejdspladsen tilrettelægge arbejdet, så medarbejderne ikke bliver udsat for så høje koncentrationer af stoffet eller materialet i arbejdsmiljøet, at det kan være skadeligt. Derudover kan arbejdspladsen med fordel foretage systematiske runderinger, hvor man sikrer at forholdene og adfærden med kemiske stoffer eller materialer er i overensstemmelse med arbejdspladsens regler og procedurer.

På dette temamøde præsenterede oplægsholderne nogle værktøjer, som arbejdspladser kan bruge til at få styr på deres kemiske stoffer og materialer og til at vurdere og håndtere mulige helbredsmæssige risici, der kan være ved at anvende kemikalierne i produktionen.

Se videoer og hent præsentationerne

Regler og vejledninger, v. akademisk medarbejder Nanna Rosted Vind, Arbejdstilsynet


Indtil nu har arbejdsgiveren opfyldt kravet om kemisk APV ved at udarbejde arbejdspladsbrugsanvisninger, når de ansatte arbejder med farlige stoffer og materialer. Arbejdstilsynet arbejder på at forenkle reglerne uden at sænke beskyttelsesniveauet. Målet er, at der fremadrettet kun vil være krav til arbejdsgiveren om at udarbejde den kemiske APV. Digitale redskaber som Stoffenmanager og Nanosafer kan hjælpe med at opfylde kravet om kemisk APV.

Hent præsentationen

Stoffenmanager og Nanosafer, v. professor Keld Alstrup Jensen, NFA

Stoffenmanager og Nanosafer er internetbaserede værktøjer, som arbejdspladser gratis kan anvende til at vurdere og håndtere de mulige risici, der kan være ved at anvende kemiske stoffer og materialer i produktionen. 

Hent præsentationen

 

Hvordan finder I viden om kemiske stoffer og materialer?  v. seniorforsker Karin Sørig Hougaard, NFA


Viden om kemiske stoffer og materialers skadelige effekter er første trin i at sikre et godt arbejdsmiljø, og internettet er en stor hjælp. Det giver nemlig hurtig adgang til et væld af information om deres kemi, potentielt skadelige effekter på helbredet, værnemidler mm. NFA har samlet mange af de bedste links på sin hjemmeside. Se de mange links her.

Hent præsentationen

 

Safety Observer – app til at overvåge arbejdsmiljøet, v. seniorforsker Pete Kines, NFA


Safety Observer er en gratis app, som gør det nemmere at undersøge og løbende følge op på arbejdsrelaterede sikkerhedsforhold og sikkerhedsadfærd på en arbejdsplads. Den kan bl.a. og bruges til at følge sikkerheden ved brug og håndtering af kemiske stoffer og materialer på arbejdspladsen.

Hent præsentationen

 

Yderligere oplysninger

Professor Ulla Vogel, NFA