Artboard 2 copy 35Artboard 64 copy 13Artboard 2 copy 19Artboard 2 copy 31Artboard 64 copy 18Artboard 64 copy 10Artboard 64 copy 11Artboard 64 copy 15Artboard 64 copy 12Artboard 64 copy 13Artboard 64 copy 14Artboard 2 copy 34Artboard 64 copy 19Artboard 64 copy 16MinusArtboard 2 copy 44Artboard 2 copy 38Artboard 2 copy 36PlusArtboard 64 copy 17Artboard 2 copy 43Artboard 2 copy 45Artboard 2 copy 46Artboard 64 copy 16Artboard 64 copy 18Artboard 64 copy 19Artboard 64 copy 17

Safety Observer app - opdateringer i 2019

Status april 2019 

Vi er i gang i løbet af 2019 med at indsamle forslag til forbedring af Safety Observer – både app’en og on-line administrations modulet. Se tidsplanen længere ned på siden. 

Eksempler på nogle af de indkommende forslag er:

App'en:

  • Autosave/gem funktion undervejs, så man ikke mister data
  • Obligatoriske felter noteres
  • Mulighed for at pause en kontrol og genoptage den senere, evt. mulighed for at kunne lave en anden observation ind imellem
  • Tekst i app - der er for lang - kan ikke læses (i-Phone)
  • Notifikation om at lave en ny rundering
  • Endelige kommentar ikke slettes, hvis man går tilbage
  • Mulighed for at læse rapporten igennem, som den ser ud i sin helhed, samt rette i den, inden der trykkes på 'send'
  • Flere skabeloner til forskellige brancher og jobs (fx til plejesektoren, transport)
  • Mulighed for at se fotos i fuld størrelse under dataindsamling.
  • Mulighed for flere fotos ved samme kommentar.
  • Mulighed for at tegne på fotos (evt. fjerne personfølelsomme emner, ansigter, logoer osv.)
  • Mulighed for video
  • En 'ikke relevant' knap ude for et emne - for at redegøre for ingen observationer
  • Mulighed for andre skalaer og graduering fx til audit (ja/nej/ikke relevant) eller flere punkts vurderingsskalaer fx 1-2-3-4-5
  • Mulighed for angivelse af alvorlighed evt. vægtning (udover de tre smileys) (risikovurdering = sandsynlighed X alvorlighed)
  • iOS version - fjern opløsningsmuligheden

Administrationsmodul:

  • Eget virksomhedslogo på PDF rapporter
  • Nemmere administration af brugere – opret og slet brugere, evt. gøre dem inaktive
  • Mulighed for at skifte password og e-mail til nulstilling af samme.
  • Muligheder for selv at definere overskrifter for målområder (p.t. Arbejdsplads, Sektion, Område) fx op til 5 felter gøres valgfri og evt. med foldemenuer (fx. til målområde, antal medarbejdere, osv.). Mulighed for at punktet forududfyldes.
  • Smileys gøres valgfri
  • Figuren ned sikkerhedsindeks i rapporten gøres valgfri
  • Mulighed for at vælge foldemenuer ved de enkelte temaer, så kun overskriften er synlig
  • Skemaer - angivelse af 'sidst opdateret' dato
  • Skemaer kan opdeles i undermapper 
  • Mulighed for flere typer svarkategorier fx Ja/nej/ikke-relevant, høj/mellem/lav, osv.
  • Nemmere måde at indsætte links/kort/fotos i vejledningen til brugeren (p.t.kræver HTML programmering kenskab)  - evt. links til lov, regler, vejledninger, manualer, APV. osv. 
  • Send rapporter til andre emails (cc-mail), når målingen afsluttes. At man kan lave en fast modtagergruppe (mail) til bestemte rapporter eller bestemte temaer i rapporten (og med mulighed for at redigere disse undervejs, hvis der blive behov for det)
  • Indledende- og afsluttende kommentarfelter samt smileys og sikkerhedsindeks gøres valgfri
  • GPS koordinater på fotos (valgfri)
  • Oprettelse af nye skemaer – nemmere at flytte rundt på rubrikker, og tilføjelse at tilføje skabeloner (træk/slip)
  • Importere templates via Word eller Excel dokumenter
  • Mulighed for at man i listen med skemaer kan opdele dem i undermapper/kategorier
  • Revider opsætning af PDF rapporter (fx virksomhedslogo, foto af virksomhed eller arbejdspladsen) - mere indbydende forside layout
  • Fotos og noter til et punkt i rapporten placeres under punktet, det er noteret ved, og ikke komme sidst i rapporten
  • Mulighed for at oversætte PDF rapporter til andre sprog
  • Mulighed for at modtage rapporten som Word/text fil
  • Mulighed for at kunne samle alle rapporter i en fil
  • Revider opsætning af Excel filen - valgfri muighed for opfølgnings rubrikker, fx ansvarlig person, løsning, dato for opfølgning, dato for evaluering
  • En knap der hedder 'Rapport' ved siden af 'Skemaer' i stedet for som nu at skulle vælge et skema for derefter at kunne downloade rapporter. Måske kunne vi så få en oversigt med navnet på skemaet og derunder adgang til de rapporter, der er lavet under de enkelte skemaer
  • At ved hvert spørgsmål kan skrives en Korrigerende Handling (KH)
  • Indarbejdelse af forebyggelseshierarkiet ved opfølgning og korregerende handlinger
  • Påmindelse i app'en eller via email om at lave en måling (fx i ulige uger, eller 1. tirsdag hver måned)
  • Undgå bogstaver i vorksomhedkoder der er svært kan forveksles med andre, fx: stort i (I) , lille L (l) og tallet 1 (i nogle fonter); stort O og nul 0; W og VV - w og vv, osv.
  • Vejledning om fx maks antal fotos/noter
  • Understøtter authentication via Active Directory, fx Azure AD
  • Generering af resultater til infoskærme -  API (Application Programming Interface) og CMS (Content management system)
  • Egen hosting af data eller at de data der genereres skal spille sammen med det de systemer, virksomheden har i forvejen
  • Terminologi skal konsekvensrettes: fx Firmakode, Virksomhedskode, Brugerkode, Administrationskode.
  • Info knap - om at adminmodulet er kun til 'administratorer' af kontoen, ikke 'brugere'

 Ønsker til særlige skabeloner

  • Modul til Superadmin 
  • Transport - af-/pålæsning
  • Sygehus
  • Skema til registrering af ulykker og nærvedulykker (evt. inspiration fra EASY)
  • Støv forebyggelse
  • Arbejde med nanopartikler

Finansiering

Opdatering af app'en og nye skabeloner i 2019 er finansieret af følgende projekter

  • Arbejdsmiljørådet - nanogruppe
  • Branchefælleskab for Arbejdsmiljø (BFA): BFA Bygge og anlæg, BFA Industri, BFA Velfærd og Offentlig Administration, BFA-5 Transport, Service, Turisme og Jord til Bord
  • Calibrate - workpackage 4.1/4.2 (EU Horizon 2020)
  • Dansk Center for Nanosikkerhed
  • Sikre Landbrug (Arbejdsmedicinsk Klinik - Herning, Arbejdsmiljøforskningsfonden)
  • Toolbox 2 (NFA, Arbejdsmiljøforskningsfonden)

Derudover har fire studerende fra Aalborg Universitet København bidraget til projektet med en rapport om en teknoantropologisk (teknologi) case-analyse, hvor de har fulgt to arbejdsmiljøledere i deres brug af app'en og den løbende opfølgning.

Tidsplan for 2019 (revideret):

  • Januar-april: Indkommende forslag til forbedringer
  • April: Indledende arbejde med nye skabeloner
  • Maj-juni: Aftaler med app bureau - præcisering og prioritering, og indledende programmering
  • Efterår: Programmering (app bureau) og afprøvning af beta (test) version
  • Efterår: Afprøvning hos virksomheder
  • Vinter: Finjusteringer hos app bureauet og udarbejdelse af formidlingsmaterialer