Artboard 2 copy 35Artboard 64 copy 13Artboard 2 copy 19Artboard 2 copy 31Artboard 64 copy 18Artboard 64 copy 10Artboard 64 copy 11Artboard 64 copy 15Artboard 64 copy 12Artboard 64 copy 13Artboard 64 copy 14Artboard 2 copy 34Artboard 64 copy 19Artboard 64 copy 16MinusArtboard 2 copy 44Artboard 2 copy 38Artboard 2 copy 36PlusArtboard 64 copy 17Artboard 2 copy 43Artboard 2 copy 45Artboard 2 copy 46Artboard 64 copy 16Artboard 64 copy 18Artboard 64 copy 19Artboard 64 copy 17

Hovedpine: En times træning om ugen virker

Oprettet den 22. okt 2018 - Af Annemette Grant Larsen - Foto: Colourbox

Styrketræner du én time om ugen, kan du halvere dine smerter og antallet af dage med spændingshovedpine, uanset om du træner en time i træk eller deler træningen op. Det viser ny forskning.


Spændingshovedpine er den mest almindelige form for hovedpine. Den skyldes ofte ømme muskler i nakke og skulder og er meget almindelig, når man arbejder ved computer. Men heldigvis er der noget, du kan gøre.

En times styrketræning om ugen kan halvere smerterne og antallet af dage med hovedpine. Effekten er den samme, uanset om du laver øvelser for nakke og skulder en time i træk én gang om ugen, tre gange om ugen i tyve minutter eller ni gange om ugen i syv minutter.

Det viser en undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, NFA, blandt 573 kontoransatte.

- Det gør ikke nogen forskel, om træningen deles op i bidder eller ej. Det vigtigste er, at man træner og gør det regelmæssigt hver uge, men der er fleksibilitet i forhold til at træne, som det passer bedst, siger professor Lars L. Andersen fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, NFA, der er en af forskerne bag undersøgelsen.   

Hårdt i en time i træk

Forskerne ville se, hvad der virker bedst, hvis man har en time til rådighed om ugen til at træne. Og selvom resultatet af anstrengelserne altså er det samme, anbefaler Lars L. Andersen alligevel at træne mere end en gang om ugen:
 
- Det er nok de færreste, der har mod på at gentage de samme øvelser mange gange i træk i en hel time. Det er ret hårdt, siger han.

I undersøgelsen har deltagerne vurderet deres smerter ud fra, hvor ondt de havde det på en skala fra nul til ti.

Forskel i smertestillende piller

Undersøgelsen viser også, at kun de deltagere, som havde en instruktør med til øvelserne, nedsatte deres forbrug af smertestillende piller mod hovedpine.

De, der trænede på egen hånd, fortsatte med at tage lige så mange paracetamol, ibuprofen og aspirin og andre hovedpinepiller, som de plejer, selvom de fik færre smerter. Også selvom instruktørerne udelukkende hjalp med at lave øvelserne rigtigt.

- Måske føler de, der træner med instruktør, sig mere trygge og veltilpasse, fordi instruktørerne drager en form for omsorg for dem, siger Lars Andersen.

 

Vil du i gang?

I forsøget brugte deltagerne håndvægte, men om man træner med elastik eller vægte, er ifølge Lars Andersen lige meget. Deltagerne trænede en time om ugen i tyve uger.

Se fire simple elastikøvelser mod smerter i nakke, skulder

 

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er lavet i samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole, Dansk Hovedpinecenter på Rigshospitalet-Glostrup, Syddansk Universitet, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø og Aalborg Universitet.

 

Læs den videnskabelige artikel

Andersen CH, Jensen RH, Dalager T, Zebis MK, Sjøgaard G og Andersen LL. Effect of resistance training on headache symptoms in adults: Secondary analysis of a RCT. Musculoskeletal Science and Practice  Volume 32, December 2017, Pages 38-43

Yderligere oplysninger

Professor Lars L. Andersen, NFA

Læs flere videnskabelige artikler om hovedpine

Mark Lidegaard Lars L. Andersen. Association Between Trapezius Muscle Tenderness and Tension-Type Headache in Female Office Workers: A Cross-sectional Study. Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics Volume 41, July–August 2018.

Andersen LL, Mortensen OS, Zebis MK, Jensen RH og Poulsen OM. Effect of brief daily exercise on headache among adults--secondary analysis of a randomized controlled trial. Scandinavian Journal of Work, Environment and Health. 2011.