Sikker start for lærlinge: Landmænd og erhvervsskoler får næsten 100 gode råd og redskaber
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø 31-10-2025
Som led i et nyt forskningsprojekt er der udviklet en pjece og webside med næsten 100 gode råd, redskaber og tjeklister, som landbrug og erhvervsskoler kan bruge til at skabe de bedst mulige rammer for lærlinges trivsel, sikkerhed og faglige udvikling. Projektet skal senere udvides til uddannelser inden for industri samt bygge- og anlæg og har til formål at styrke brobygningen mellem skoler og lærepladser.
Når lærlinge træder væk fra skolebænken og ud på et landbrug for at blive oplært i for eksempel kvægavl eller kartoffeldyrkning, går de fra en hverdag med lærere, klassekammerater og løbende feedback til en mere selvstændig rolle på et landbrug. Her kan de opleve, at de står mere alene med opgaver, store maskiner, tunge løft - og har behov for grundig oplæring.
Den nye hverdag er ikke uden risiko. Faktisk kommer tre ud af fire landbrugslærlinge til skade i løbet af de første måneder på lærepladsen.
Det vil et nyt projekt fra Det Nationale Forskningscenter (NFA) ændre på. Med en ny pjece og hjemmeside får landmænd og skoler adgang til næsten 100 råd og redskaber, der skal sikre lærlingene en tryg og fagligt stærk start på oplæringsforløbet.
- Det handler om at gøre det nemmere og mere overskueligt at tage godt imod en ny lærling og undgå de fejl, der kan føre til ulykker eller et dårligt lærlingeforløb, siger Johnny Dyreborg, seniorforsker ved NFA og leder af projektet ”En sikker start – Vi passer på vores lærlinge”.
Næsten 100 råd fra A til Z
De knap 100 redskaber til oplæringsansvarlige og skoler omfatter tjeklister, opstartsplaner og gode råd til, hvordan man introducerer nye lærlinge til arbejdet med maskiner og kemikalier, fastholder fokus på trivsel og sikkerhed samt giver anerkendende feedback.
Materialet er målrettet både husdyrlinjen og plantelinjen inden for landbruget og følger lærlingens fra start til slut.
- Vi ved fra forskningen, at starten på arbejdslivet er en helt afgørende fase. Det er her, unge danner deres første arbejdsvaner og oplever, hvad det vil sige at være en del af en arbejdsplads. Derfor er det også vigtigt med en indsats, der følger lærlingen fra den første dag på landbruget til den afsluttende samtale. Det nye materiale giver konkrete redskaber til den faglige og personlige udvikling i hele peioden, siger Johnny Dyreborg.
Skal sikre god brobygning
En vigtig forudsætning for, at redskaberne bliver brugt i praksis, er en god brobygning mellem skole og læreplads – så den viden, lærlingen får på skolen, omsættes til sikker adfærd, samt at rammer og arbejdsopgaver på lærepladsen tilpasses den enkelte lærling.
En central del af indsatsen er derfor at skabe et tæt samarbejde mellem parterne, så redskaberne bliver brugt aktivt og får reel effekt i hverdagen, forklarer Johnny Dyreborg.
- Pjecer og gode råd gør det ikke alene. Det kræver, at skoler og lærepladser arbejder tæt sammen om at bygge bro mellem undervisning og praksis, så lærlingene får en sikker start på bedriften, siger han.
Det betaler sig at passe på sine lærlinge
Materialet er udviklet i samarbejde mellem NFA, Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet, Arbejds- og Miljømedicin Gødstrup, de tre landbrugsskoler Bygholm, Asmildkloster og Vestsjællands Landbrugsskole samt Jordbrugets Uddannelser.
Baggrunden for projektet er både alvorlig og aktuel: NFA’s undersøgelse viser, at tre ud af fire lærlinge i landbrug får en større eller mindre arbejdsskade i de første tre til fire måneder i deres oplæring – og 10 procent af disse skader fører til fravær. Tidligere undersøgelser viser, at en arbejdsulykke i gennemsnit for alle medarbejdergrupper koster en arbejdsplads over 35.000 kroner.
Projektet skal derfor styrke lærlinges sikkerhed og trivsel med forskningsbaserede og letanvendelige redskaber og en tæt brobygning mellem skole og læreplads.
- Det betaler sig at sørge for en god lærlingestart. En god oplæring er ikke kun til gavn for lærlingen, men også for arbejdspladsen og samfundet. Forskningen viser, at lærlinge, der trives og føler sig trygge, i mindre grad falder fra deres uddannelse. Omvendt kan dårlig trivsel og arbejdsulykker være både menneskeligt og økonomisk dyrt, siger Johnny Dyreborg.
Projektet skal senere i år også udvides til at omfatte materiale målrettet henholdsvis industri- samt bygge- og anlægsbranchen.
Pjecen målrettet landbrugsbranchen og de tilhørende redskaber kan findes på projektets hjemmeside.
Om projektet
Tidligere forskning viser, at der er et stort forebyggelsespotentiale ved at bygge bro mellem erhvervsskolernes undervisning i arbejdsmiljø, og så de unges arbejde på lærepladsen.
Konkret gøres det ved at tilføre ny forskningsbaseret viden til erhvervsskolernes undervisning i arbejdsmiljø samtidig med, at lærepladserne bliver bedre til at modtage og tage vare på de unge lærlinge, blandt andet gennem implementering af en ”gylden standard” for en god og sikker læreplads.
Formålet med projektet er at undersøge, om lærlinges sikkerhed på lærepladsen kan forbedres gennem en samlet indsats, der indeholder en evidensbaseret arbejdsmiljøundervisning på uddannelsen, forbedret sikkerhedsniveau på de unges lærepladser samt bedre brobygning mellem erhvervsskoler og lærepladser.
Sådan gjorde forskerne
Der er anvendt interviews og spørgeskemadata indsamlet på fire landbrugsskoler, fordelt på Jylland og Sjælland. Der indgår i alt 300 lærlinge fra skolerne.
Ekstern finansiering
Projektet har modtaget støtte fra Arbejdsmiljøforskningsfonden og midler fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) (jordbrug).