Andreas Holtermann

Projekter

2023

Sundhed og trivsel på arbejdspladsen

maj 2022 - august. 2023

2023

Overvind overvægt

august 2022 - juli. 2023

2023

Guldlok-princippet: Kan arbejdet designes, så vi bliver sundere af at udføre det?

januar 2019 - juni. 2023

Er det muligt at designe arbejdet, så medarbejderne bliver sundere af at udføre det? Og hvordan gør man det inden for forskellige jobgrupper? Det søger delprojekter under 'Guldlok-princippet' at give ...

2023

Objektive målinger af ergonomiske muskelskeletbesværs (MSB)eksponeringer (OM-MSB)

september 2020 - marts. 2023

Projektets overordnede formål er at udvikle og afprøve et teknologisk system, der kan bruges til at inddrage objektive målinger af ergonomiske muskelskeletbesværs (MSB)-eksponeringer i Arbejdsmiljøove...

2023

Tryghed i arbejdslivet

august 2022 - marts. 2023

2021

Teknisk målte fysiske krav i arbejdet og langtidssygefravær

januar 2017 - december. 2021

Dette projekt vil medvirke til at opbygge det nødvendige vidensgrundlag for at kunne give vidensbaserede anbefalinger til medarbejdere, virksomheder og arbejdsmiljøprofessionelle om fysiske arbejdskra...

2021

Betydning af organisation, ledelse, team og medarbejder for fysiske arbejdsbelastninger og muskelskeletbesvær

april 2018 - marts. 2021

DOSES IGLO skaber ny viden om hvilke faktorer på arbejdspladsen, der bør fokuseres på for effektivt og langtidsholdbart at forhindre fysisk overbelastning og forebygge muskelskeletbesvær.

2021
2021

Validation study of accelerometers

april 2018 - marts. 2021

2020

Selfback

januar 2016 - december. 2020

2020

Har ældre et større behov for restitution og hvile efter manuelt arbejde end yngre?

januar 2018 - december. 2020

Har ældre medarbejdere med manuelt arbejde behov for mere hvile og restitution end deres yngre kollegaer? Og bliver det tilgodeset på arbejdspladsen? Det skal dette projekt undersøge.

2019
2019

Stående og gående arbejde

januar 2016 - december. 2019

Stående og gående arbejde – betydning for muskelskeletbesvær

2019

Måling af fysiske arbejdskrav, udvikling og implementering af en medarbejderinvolverende ergonomisk intervention blandt pædagoger og -medhjælpere i vuggestuer

januar 2017 - december. 2019

Projektet sætter fokus på de fysiske krav til personalet i landets vuggestuer. Hvor sker der især belastninger, og hvad kan der gøres for at komme belastningerne til livs? Det er spørgsmålene, projekt...

2019

Siddetid og MSB

april 2015 - januar. 2019

Et prospektivt kohortestudie med objektive målinger af siddetid over flere døgn og månedlige målinger af lænderygbesvær.

2018

Psykisk og fysisk arbejdsmiljø jobeksponeringsmatrice (DK JEM)

januar 2015 - december. 2018

Formålet var at udvikle en jobeksponeringsmatrice for både psykisk og fysisk arbejdsmiljø og Arbejdsmiljø og Helbred (AH) 2012 og teste matricen med hensyn til muskelskeletbesvær i AH2014

2018

NyMa - Nye perspektiver på medarbejderinddragelse

april 2015 - december. 2018

Projektets skal vise, hvordan medarbejderne arbejdsmiljøindsatser kan udvikles, planlægges og udføres på en måde, så en velfungerende proces tilskyndes, og eventuelle negative konsekvenser for arbejds...

2018

Bedre arbejdsmiljø for unge i detailbranchen (BAUD)

oktober 2015 - september. 2018

BAUD projektet skaber ny viden om unges arbejdsmiljø og hvordan det kan forbedres med strukturelle tiltag, hvorved det på sigt potentielt kan forebygge arbejdsulykker og tidlig nedslidning i denne høj...

2018

Sociale dynamikker i medarbejderinddragende arbejdsmiljøaktiviteter (ph.d.-projekt)

april 2015 - april. 2018

Medarbejderinddragelse er et vigtigt element i arbejdsmiljøarbejdet på mange arbejdspladser, men inddragelsen har ikke altid de forventede positive virkninger. Ph.d.-projektet peger på, at sociale dyn...

2017

Armarbejde og MSB

januar 2016 - december. 2017

2017

PEROSH Teknologiske Målinger

oktober 2014 - december. 2017

2017

Betydning af fysisk arbejdseksponering og psykosocialt arbejdsmiljø (DOSES)

januar 2012 - december. 2017

I dette projekt undersøgte vi, hvordan de fysiske og psykosociale arbejdskrav, der er forbundet med plejearbejde, uafhængigt af hinanden har betydning for udviklingen af lænderyg- og nakkeskuldersmert...

2016

Forbedring af Arbejdsevne blandt Industriarbejdere (SAMI)

januar 2012 - april. 2016

Projektets overordnede formål var at undersøge om en forbedring af det fysiske og psykosociale arbejdsmiljø gennem stærk medindflydelse af medarbejderne kan forbedre arbejdsevnen blandt nedslidningstr...

2015

Fysiske arbejdskravs betydning for udvikling af muskel- og skeletbesvær

januar 2012 - december. 2015

Formålet med projektet var at undersøge to overordnede forskningshypoteser om fysiske krav i arbejdet og udviklingen af muskel- og skeletbesvær. Forskningsprojektet blev gennemført i tæt samarbejde me...

2015

Fysiske arbejdskrav og fitness (PhD)

januar 2010 - juni. 2015

Rengøringsassistenter går så meget i løbet af en arbejdsdag, at de til fulde opfylder Sundhedsstyrelsens anbefalinger om fysisk aktivitet. Alligevel har de en uforklarlig lav fitness og en overhyppigh...

2015

Sammenhæng mellem selvrapporterede fysiske arbejdskrav og objektive feltmålinger

januar 2014 - juni. 2015

Projektets overordnede formål er at evaluere præcisionen og pålideligheden af spørgeskemabaseret information om fysiske arbejdskrav i arbejdsmiljøet. De spørgsmål, der evalueres, er ofte anvendt i ove...

2014

Fysiske arbejdskrav og fitness (Bispebjerg)

januar 2010 - december. 2014

2014

Fysiske arbejdskrav og fitness (Hovedprojekt)

januar 2010 - december. 2014

Projektets overordnede formål var at skabe ny viden, der kan bidrage til at besvare det grundlæggende spørgsmål: Hvorfor øger hård fysisk aktivitet i arbejdet risikoen for hjertekarsygdom, når den fys...

2014

FRISK - Forebyggelsesfonden

januar 2012 - juli. 2014

2011

Københavns Universitet, FINALE

september 2006 - december. 2011

2011

Aalborg Universitet, FINALE

september 2006 - december. 2011

2011

FINALE

september 2006 - december. 2011


NFA logo

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø | Lersø Parkallé 105 | 2100 København Ø. | T: 39 16 52 00 | F: 39 16 52 01 | M: nfa@nfa.dk | CVR: 15 41 37 00