Området Samarbejde handler om medarbejderens relationer til hinanden og hvordan de samarbejder om at løse arbejdsopgaverne.
I DPQ Arbejdspladsskema måler vi to emner, der drejer sig om samarbejde på arbejdspladsen.
På langt de fleste arbejdspladser samarbejde medarbejdere med hinanden for at løse en række opgaver. For at kunne samarbejde om arbejdsopgaverne er det nødvendigt at medarbejderne har tillid til hinanden. Det er også vigtigt, at der er klare gensidige forventninger til de forskellige medarbejderes og afdelingers bidrag til opgaveløsningen.
Et godt samarbejde er en del af den sociale kapital på arbejdspladsen. Hvis samarbejdet på arbejdspladsen fungerer godt, og den sociale kapital er høj, får medarbejdere og ledere bedre muligheder for at løse deres arbejdsopgaver på en effektiv og tilfredsstillende måde.
Forskningen tyder også på, at et godt samarbejde mellem kolleger kan have betydning for medarbejdernes muligheder for at håndtere kravene i arbejdet.
Rigtig mange ting har betydning for samarbejdet mellem kolleger. Praktisk hjælp og sparring om, hvordan man udfører opgaverne, er eksempler på de konkrete måder, medarbejdere samarbejder på. Men der er også mere følelsesmæssige relationer, som fx at have tillid til hinanden og anerkende hinandens bidrag til løsningen af en opgave.
Samarbejdet mellem kolleger på en arbejdsplads er vigtigt for medarbejdernes trivsel og for deres muligheder for at kunne løse arbejdsopgaverne i fællesskab. Samarbejdet mellem kolleger er en del af den sociale kapital på arbejdspladsen.
Dialogspørgsmål, hvis I oplever udfordringer med relationerne mellem kolleger
Tillid er centralt for et godt samarbejde mellem kolleger.
Tillid kommer til udtryk i vores adfærd over for vores kolleger. Det handler bl.a. om at lytte til andres synspunkter, at kunne give opgaver videre og at orientere hinanden om, hvad man hver især laver. Det handler også om at kunne stole på sine kolleger og at turde sige til, hvis der er problemer.
Tillid er en del af den sociale kapital på arbejdspladsen og er vigtig for medarbejdernes trivsel i arbejdet og for deres muligheder for at samarbejde om arbejdsopgaverne.
Dialogspørgsmål, hvis I oplever udfordringer med tillid til kolleger