Fællesskaber skal dyrkes og understøttes
Nogle ledere blev i højere grad bevidste om betydningen af deres egen kommunikation og kommunikation generelt. En leder fortalte, at det var gået op for ham, at kommunikation og informationsudveksling ikke kun havde en opgave- og projektmæssig funktion, men også var med til at binde arbejdsfællesskabet sammen og skabe en teamspirit:
”Jeg vil fastholde en højere frekvens af kommunikation, som vi har nu i forhold til tidligere. Tidligere så arbejdede vi meget sådan projektorienteret og konsulterede hinanden en gang om ugen ca. om, hvordan det gik, og vi er rykket tættere sammen nu, og vi har fået sådan et venskabeligt bånd i virksomheden (..) En teamspirit omkring den. Så jeg tror helt sikkert, vi kommer til at [forbedre] vores kommunikation og snakke sammen oftere, end vi gjorde før. Så det er jo positivt. Det er også mere tidskrævende at ringe rundt og snakke, men det er også en del af, at være leder, at vide, hvad ens medarbejdere gør. Og kunne hjælpe dem med noget.” Leder
Flere af interviewpersonerne gav udtryk for, at de ønskede at fastholde denne læring efter coronakrisen.
Betydningen af fællesskabet blev tydeligt for flere af de interviewede ledere under corona. De oplevede, at det var vigtigt med hjælpsomhed, kollegial støtte og sammenhold. Nogle ledere fortalte også om en øget erkendelse af, at for at et fællesskab kan opstå og opretholdes, skal det dyrkes og understøttes:
”For min arbejdsplads og for samfundet, så tænker jeg, at min organisation dyrker fællesskabet og understøtter fælleskab, og det håber jeg for samfundet. Og for min organisation, at det der kommer ud af det er, [at] vi er blevet utrolig opmærksomme på, hvor meget fællesskab betyder for os, og at det er vigtigt at dyrke det”. Leder
Selvom mange af de interviewede ledere var positivt overrasket over den hurtige omstilling til digitalt samarbejde, oplevede flere også, at den uformelle sparring og det sociale samspil er noget andet, når man er fysisk sammen. En leder fortalte eksempelvis, at det blev meget tydeligt, at der skal mere end blot ord til at skabe relationer:
”Det er blevet meget tydeligt for mig, hvor meget jeg i min ledelse er afhængig af, at jeg skaber relationer med andet end bare ord. Det i hvert fald er vigtigt, at vi også har de der fysiske møder.” Leder
Flere af de interviewede ledere peger således på, at det under coronakrisen var en vigtig ledelsesopgave at dyrke og opretholde stærke relationer og et godt kollegafællesskab på arbejdspladsen, og at nyttige redskaber til at skabe det er hyppig kontakt, uformel sparring og fysiske møder.
Læs hvad andre medarbejdere har lært - og brug redskaberne til at skabe læring på din arbejdsplads.
Brug redskabet ”Hold fast!” til at gå i dybden med din egen læring fra arbejdslivet.
Brug redskaberne ”Fra Learning til Doing” og ”I læringens fodspor” til sammen på arbejdspladsen at trække læring ud fra coronakrisen, så I kan skabe endnu bedre trivsel og opgaveløsning.
Find redskaberne her:
Analysen tager afsæt i interview med 47 ledere, som havde erfaringer med at arbejde på distancen under coronakrisen. Interviewene er en del af forskningsprojektet MESA – Mental Sundhed og Arbejdsfællesskaber under coronakrisen.
Interviewpersonerne blev spurgt til deres trivsel og opgaveløsning under coronakrisen og blev desuden spurgt til deres læring, håb og erkendelser under krisen i forhold til eget liv, arbejdsliv og samfundet generelt.
Interviewene er gennemført i perioden fra d. 22 april 2020 til d. 4 juni 2020.
LÆRING FRA CORONAKRISEN
Mit liv
Coronakrisen vendte op og ned på manges liv. Få indblik i, hvad andre ledere og medarbejdere har lært, og hvordan de håber at bruge den læring fremadrettet i deres eget liv.
Du kan også få inspiration til din egen læring med et let og overskueligt redskab.
LÆRING FRA CORONAKRISEN
Vores arbejdsliv
Coronakrisen har medført store ændringer på arbejdspladserne. Men hvilken læring tager vi med os i vores arbejdsliv fremover?
LÆRING FRA CORONAKRISEN
Vores samfund
Coronakrisen har påvirket både store og små dele af samfundet. Hvad har det lært os, og hvilke håb er der til samfundet fremadrettet?