Spring over hovedmenu

Menneskelige kompetencer frem for tillært ledelsesstil

Nogle af de interviewede ledere fortalte, at de var blevet overraskede over, at de kunne mestre en krise som coronakrisen uden at være forberedt i form af særlig uddannelse eller træning. Mens nogle ledere ikke følte sig klædt på til at håndtere krisen og den nødvendige distanceledelse, erfarede andre, at de allerede havde de kompetencer, der skulle til:

”Så det har overrasket mig, hvor sindssygt kompetent mennesket er til at omstille sig og navigere. Vi skal måske passe på med at sige, at vi skal igennem 1000 lederforløb og have alt muligt, og skal pakkes ind i den ene model efter den anden og det ene begreb efter det andet. Men vi kan alt muligt i forvejen. Og måske skulle vi starte med at gå på opdagelse i, hvad det er vi kan, fremfor at kaste os over nye tænkninger og metoder og modeller”. Leder

Nogle ledere blev således opmærksomme på, at de havde en række kompetencer, ressourcer og muligheder for at håndtere krisen, som ikke udsprang af en formel lederuddannelse eller formel ledertræning. Enkelte formulerede et håb om, at ledere i højere grad fremover ville tage afsæt i refleksion, samhørighed, moralsk tænkning og generelle menneskelige værdier, frem for ”blot” fx at tillære sig nye kompetencer på en lederuddannelse inden for en bestemt ledelsesstil:

”Jeg tror, at hvis vi prøver at dekonstruere ledelse og gøre op med sådan nogle skemaer og opstillede kategorier for, hvordan vi skal bedrive ledelse, og så måske i højere grad ser på, hvad det er, vi i forvejen kan som mennesker, når vi mærker efter hos hinanden, så kan vi måske finde nogle svar i en mere frit-flydende samhørighed omkring det at være menneske, og deraf bliver det også nemmere at tænke tanken; ’jeg skal lige have ringet til ham’. Hvor, hvis man ikke lige kan finde det skema, hvor det står, at man skal gøre det, så bliver man måske usikker på, hvad er det nu vi skal gøre, og sådan noget. Så jeg tror, vi skal gøre mere ud af den der moralske tænkning, og vi skal anspore til en højere grad af tænkning, som er selvstændig og omsorgsfuld.” Leder

Coronakrisen var på den måde en anledning for nogle af lederne til at gøre brug af iboende kompetencer i deres ledelse, og flere ønskede at fastholde det fremadrettet.


 

Læs hvad andre medarbejdere har lært - og brug redskaberne til at skabe læring på din arbejdsplads.

Brug redskabet ”Hold fast!” til at gå i dybden med din egen læring fra arbejdslivet.

Brug redskaberne ”Fra Learning til Doing” og ”I læringens fodspor” til sammen på arbejdspladsen at trække læring ud fra coronakrisen, så I kan skabe endnu bedre trivsel og opgaveløsning.

Find redskaberne her:

Hold fast
Fra Learning til Doing
I læringens fodspor

Analysen tager afsæt i interview med 47 ledere, som havde erfaringer med at arbejde på distancen under coronakrisen. Interviewene er en del af forskningsprojektet MESA – Mental Sundhed og Arbejdsfællesskaber under coronakrisen.

Interviewpersonerne blev spurgt til deres trivsel og opgaveløsning under coronakrisen og blev desuden spurgt til deres læring, håb og erkendelser under krisen i forhold til eget liv, arbejdsliv og samfundet generelt.

Interviewene er gennemført i perioden fra d. 22 april 2020 til d. 4 juni 2020. 

Få mere viden om projektet her


 

coronatrivsel.dk udspringer af forskningsprojektet ”Mental Sundhed og Arbejdsfællesskaber under coronakrisen (MESA)", hvor 116 medarbejdere og ledere er blevet interviewet under coronakrisen.
Læs mere om projektet

Forskningsprojektet er støttet af Velliv Foreningen og gennemføres på og drives af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i et samarbejde med Aalborg Universitet.