Spring over hovedmenu

Øje for mennesket i medarbejderen

Flere ledere blev under coronakrisen i stigende grad opmærksomme på, at det var forskelligt, hvad der skulle til for, at medarbejderne trivedes i deres arbejdsliv. Det fik nogle til i højere grad at se mennesket bag medarbejderen og betragte medarbejderne mindre som identiske ressourcer og mere som forskellige og individuelle mennesker:

”Jeg tænker så meget på, at man siger i folkeskolen, at nogle lærer mest ved at læse, og nogle lærer mest ved at lytte. Og jeg tror, det er lidt det samme med arbejde. Nogle arbejder bedst ved at arbejde på fuldstændig samme måde. Altså den der variation i at vi jo, hvis vi lærer som børn bedst (…), så arbejder vi formentlig også som voksne bedst på forskellige måder. Altså den håber jeg vi får meget mere øje på, fordi så tror jeg faktisk vi kan få meget mere glæde, både arbejdsglæde for den enkelte medarbejder, men også bedre resultater”. Leder

Ledernes opmærksomhed på medarbejdernes forskelligheder gjorde dem også mere bevidste om, at der ikke blot var én måde at skabe en glad og produktiv medarbejder på. Nogle ledere forventede derfor, at de efter coronakrisen i højere grad ville tilbyde den arbejdsform, der fungerede bedst for den enkelte medarbejder. Flere af de interviewede ledere fortalte, at det var meget forskelligt, hvordan medarbejderne trivedes med hjemmearbejde. Nogle talte om forskelle mellem de introverte og ekstroverte medarbejdere, mens andre talte om medarbejdernes forskellige private situationer.

Fælles for lederne var, at de fremover forventede at være mere åbne over for, hvordan de kunne være med til at sammensætte arbejdslivet mere fleksibelt, så det bedre matchede medarbejdernes forskellige behov i forhold til at skabe bedre trivsel i arbejdslivet.

”En meget større åbenhed omkring, om vi simpelthen skal kigge på, hvordan et arbejdsliv er sammensat. Alt efter hvem vi er. Altså så det bliver noget, vi taler helt naturligt om: At det godt kan være, at den ene er her fem dage om ugen, og den anden er her kun to dage. Og begge to stortrives. Men at vi ikke nødvendigvis stortrives i det samme, altså at rammen ikke skal være ens, men at rammen også skal være mere personafhængig. Og det er i hvert fald nyt her hos os”. Leder

Så coronakrisen medførte for nogle af de interviewede ledere et ønske om at understøtte en mere fleksibel arbejdstilrettelæggelse, der tager højde for den enkelte medarbejders behov og præferencer.


 

Læs hvad andre medarbejdere har lært - og brug redskaberne til at skabe læring på din arbejdsplads.

Brug redskabet ”Hold fast!” til at gå i dybden med din egen læring fra arbejdslivet.

Brug redskaberne ”Fra Learning til Doing” og ”I læringens fodspor” til sammen på arbejdspladsen at trække læring ud fra coronakrisen, så I kan skabe endnu bedre trivsel og opgaveløsning.

Find redskaberne her:

Hold fast
Fra Learning til Doing
I læringens fodspor

Analysen tager afsæt i interview med 47 ledere, som havde erfaringer med at arbejde på distancen under coronakrisen. Interviewene er en del af forskningsprojektet MESA – Mental Sundhed og Arbejdsfællesskaber under coronakrisen.

Interviewpersonerne blev spurgt til deres trivsel og opgaveløsning under coronakrisen og blev desuden spurgt til deres læring, håb og erkendelser under krisen i forhold til eget liv, arbejdsliv og samfundet generelt.

Interviewene er gennemført i perioden fra d. 22 april 2020 til d. 4 juni 2020. 

Få mere viden om projektet her


 

coronatrivsel.dk udspringer af forskningsprojektet ”Mental Sundhed og Arbejdsfællesskaber under coronakrisen (MESA)", hvor 116 medarbejdere og ledere er blevet interviewet under coronakrisen.
Læs mere om projektet

Forskningsprojektet er støttet af Velliv Foreningen og gennemføres på og drives af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i et samarbejde med Aalborg Universitet.