Bæredygtig work-life balance
Nogle medarbejdere oplevede under distancearbejdet, at de kunne tilrettelægge deres arbejde, så det i højere grad stemte overens med aktiviteterne i privatlivet. Det gav mulighed for at bruge mere tid og energi på aktiviteter med fx familien, og det fik nogle af interviewpersonerne til at reflektere over deres work-life balance og arbejdets værdi. Der var fx nogle medarbejdere, der fortalte, at de ønskede at arbejde mindre og i højere grad prioritere de små, hverdagsoplevelser med familien:
”Men også det, at arbejdet jo selvfølgelig er vigtigt, og jeg vil gerne have et spændende arbejde, men jeg synes også, at det liv, man kan have, hvor man står lidt mere af arbejdsræset, det synes jeg også er meget værdifuldt. Så man måske ikke behøver at arbejde så meget for at tjene alle de penge til at gøre alle de ting, man gjorde før. At det faktisk også bare kan være en lille tur ned til vores lokale mose med ungerne, der kan være en helt vildt givtig oplevelse”. Medarbejder
For nogle medarbejdere gav det anledning til at justere deres værdier og overvejelser om, hvordan man fremadrettet vil balancere tid og ressourcer mellem arbejds- og privatliv, og de udtrykte et ønske om at fastholde muligheden for at tilpasse arbejdslivet til privatlivet - i stedet for omvendt. Det handlede for mange om at have energi og overskud til begge dele. En interviewperson præsenterede det som et mere ’bæredygtigt’ arbejdsliv:
”Jeg synes, det er meget vigtigt – arbejdet - men der er også mange andre ting, der er vigtige. Og kan man arbejde på en måde, så man arbejder mere bæredygtigt, når man også selv planlægger sit arbejde, så man ikke overforbruger sine ressourcer, så der ikke er så meget tilbage, når man kommer hjem. Og her har jeg da været i træningslejr i denne periode. Hvordan man kan styre sit ressourceforbrug, så man også har overskud til andre ting i livet.” Medarbejder
Hjemmearbejdet under coronakrisen var således for flere interviewpersoner en mulighed for at prøve at fordele ressourcerne mellem arbejds- og privatliv på en ny måde.
Læs hvad andre medarbejdere har lært - og brug redskaberne til at skabe læring på din arbejdsplads.
Brug redskabet ”Hold fast!” til at gå i dybden med din egen læring fra arbejdslivet.
Brug redskaberne ”Fra Learning til Doing” og ”I læringens fodspor” til sammen på arbejdspladsen at trække læring ud fra coronakrisen, så I kan skabe endnu bedre trivsel og opgaveløsning.
Find redskaberne her:
Analysen tager afsæt i interview med 43 medarbejdere, som havde erfaringer med at arbejde på distancen under coronakrisen. Interviewene er en del af forskningsprojektet MESA – Mental Sundhed og Arbejdsfællesskaber under coronakrisen.
Interviewpersonerne blev spurgt til deres trivsel og opgaveløsning under coronakrisen og blev desuden spurgt til deres læring, håb og erkendelser under krisen i forhold til eget liv, arbejdsliv og samfundet generelt.
Interviewene er gennemført i perioden fra d. 22 april 2020 til d. 4 juni 2020.
LÆRING FRA CORONAKRISEN
Mit liv
Coronakrisen vendte op og ned på manges liv. Få indblik i, hvad andre ledere og medarbejdere har lært, og hvordan de håber at bruge den læring fremadrettet i deres eget liv.
Du kan også få inspiration til din egen læring med et let og overskueligt redskab.
LÆRING FRA CORONAKRISEN
Vores arbejdsliv
Coronakrisen har medført store ændringer på arbejdspladserne. Men hvilken læring tager vi med os i vores arbejdsliv fremover?
LÆRING FRA CORONAKRISEN
Vores samfund
Coronakrisen har påvirket både store og små dele af samfundet. Hvad har det lært os, og hvilke håb er der til samfundet fremadrettet?