Genopdagelse af kollegafællesskabet
En af konsekvenserne ved at arbejde på distancen var fraværet af daglig kontakt og omgang med kollegaerne på den fysiske arbejdsplads. Dette tydeliggjorde for mange medarbejdere, hvad netop denne kontakt med kollegerne betyder for arbejdsglæden, og det gav anledning til refleksioner over værdien i at indgå i et kollegafællesskab:
”(…) så tror jeg også bare, at det har lært mig, hvor værdifulde ens kollegaer er. Det der med, at når man så ses ... hvor meget det egentlig betyder at have gode kollegaer rundt omkring sig. Altså det vidste jeg jo godt lidt i forvejen, men det har bare bekræftet, at når man kommer væk fra hinanden, begynder man også at reflektere over, hvad det egentlig er for en organisation og afdeling og sektion, man er en del af.” Medarbejder
Hjemmearbejdet under coronakrisen skærpede således oplevelsen af, at det er vigtigt at være en del af et fællesskab, som bygger på daglig kontakt, omgang og interaktion med kollegerne. For nogle medarbejdere blev det meget tydeligt, at de havde behov for at være sammen med deres kollegaer:
”..der er ingen tvivl om, at det er meget tydeligt for mig, hvor meget det betyder at være sammen med mennesker og være sammen med mine kollegaer. Altså, jeg så, der var mange jokes i starten om, at det var de introvertes fest, fordi de slap for at være sammen med mennesker hele tiden. Jeg er ekstremt ekstrovert, og jeg bliver snart sindssyg af ikke at være sammen med mine kollegaer især, faktisk. Det er sådan min daglige dosis, som jeg især mangler. Medarbejder
Coronakrisen tydeliggjorde på denne måde, at arbejdsfællesskabet dannes og opretholdes gennem interaktion. Flere medarbejdere blev mere opmærksomme på, at de havde et behov for at være sammen med kollegaer på den fysiske arbejdsplads for at trives i deres arbejdsliv.
Læs hvad andre medarbejdere har lært - og brug redskaberne til at skabe læring på din arbejdsplads.
Brug redskabet ”Hold fast!” til at gå i dybden med din egen læring fra arbejdslivet.
Brug redskaberne ”Fra Learning til Doing” og ”I læringens fodspor” til sammen på arbejdspladsen at trække læring ud fra coronakrisen, så I kan skabe endnu bedre trivsel og opgaveløsning.
Find redskaberne her:
Analysen tager afsæt i interview med 43 medarbejdere, som havde erfaringer med at arbejde på distancen under coronakrisen. Interviewene er en del af forskningsprojektet MESA – Mental Sundhed og Arbejdsfællesskaber under coronakrisen.
Interviewpersonerne blev spurgt til deres trivsel og opgaveløsning under coronakrisen og blev desuden spurgt til deres læring, håb og erkendelser under krisen i forhold til eget liv, arbejdsliv og samfundet generelt.
Interviewene er gennemført i perioden fra d. 22 april 2020 til d. 4 juni 2020.
LÆRING FRA CORONAKRISEN
Mit liv
Coronakrisen vendte op og ned på manges liv. Få indblik i, hvad andre ledere og medarbejdere har lært, og hvordan de håber at bruge den læring fremadrettet i deres eget liv.
Du kan også få inspiration til din egen læring med et let og overskueligt redskab.
LÆRING FRA CORONAKRISEN
Vores arbejdsliv
Coronakrisen har medført store ændringer på arbejdspladserne. Men hvilken læring tager vi med os i vores arbejdsliv fremover?
LÆRING FRA CORONAKRISEN
Vores samfund
Coronakrisen har påvirket både store og små dele af samfundet. Hvad har det lært os, og hvilke håb er der til samfundet fremadrettet?