At sige fra og sætte grænser i sit arbejdsliv
Nogle medarbejdere fortalte, at deres arbejdsplads omstrukturerede deres arbejdsprocesser og ændrede i fordelingen af arbejdsopgaver under coronakrisen. Som en konsekvens af dette fik de nye opgaver eller oplevede, at de skulle arbejde i flere timer. De kom derfor i en situation, hvor de skulle tage aktivt stilling til, om de kunne eller ville udføre de nye arbejdsopgaver eller arbejde flere timer:
”Jeg tror, at jeg vil være bedre til at mærke efter, om det føles godt for mig, og hvis det ikke gør det, så ikke være nervøs for "nu mister jeg nok mit arbejde, fordi jeg har en anden holdning end ledelsen”, men bare sige, ”jamen jeg har ikke lyst til at arbejde så meget" eller "den her opgave kan jeg ikke passe ind i min portefølje, så skal I fjerne noget andet". Medarbejder
For nogle medarbejdere betød det, at de blev bedre til at mærke efter, hvor meget arbejde de kunne og ville påtage sig, og de oplevede, at de blev bedre til at sætte grænser over for deres leder både i forhold til opgaver og timetal:
”Nogle ting har jeg lært. At jeg skal være lidt mere standhaftig i mine sager omkring det. Og så ikke gå på kompromis med tingene (..) Og jeg skal være bedre til at sige fra.” Medarbejder
Det resulterede for nogle medarbejdere i en forstærket selvtillid, som de fortalte byggede på positive erfaringer med at sætte grænser og være mindre kompromissøgende. De ønskede at fastholde denne tilgang, hvor de blev bedre til at sige fra og stå fast.
Læs hvad andre medarbejdere har lært - og brug redskaberne til at skabe læring på din arbejdsplads.
Brug redskabet ”Hold fast!” til at gå i dybden med din egen læring fra arbejdslivet.
Brug redskaberne ”Fra Learning til Doing” og ”I læringens fodspor” til sammen på arbejdspladsen at trække læring ud fra coronakrisen, så I kan skabe endnu bedre trivsel og opgaveløsning.
Find redskaberne her:
Analysen tager afsæt i interview med 23 medarbejdere, som havde erfaringer med at møde ind på arbejdet under coronakrisen. Interviewene er en del af forskningsprojektet MESA – Mental Sundhed og Arbejdsfællesskaber under coronakrisen.
Interviewpersonerne blev spurgt til deres trivsel og opgaveløsning under coronakrisen og blev desuden spurgt til deres læring, håb og erkendelser under krisen i forhold til eget liv, arbejdsliv og samfundet generelt.
Interviewene er gennemført i perioden fra d. 22 april 2020 til d. 4 juni 2020.
Om projektetFå mere viden om projektet her
LÆRING FRA CORONAKRISEN
Mit liv
Coronakrisen vendte op og ned på manges liv. Få indblik i, hvad andre ledere og medarbejdere har lært, og hvordan de håber at bruge den læring fremadrettet i deres eget liv.
Du kan også få inspiration til din egen læring med et let og overskueligt redskab.
LÆRING FRA CORONAKRISEN
Vores arbejdsliv
Coronakrisen har medført store ændringer på arbejdspladserne. Men hvilken læring tager vi med os i vores arbejdsliv fremover?
LÆRING FRA CORONAKRISEN
Vores samfund
Coronakrisen har påvirket både store og små dele af samfundet. Hvad har det lært os, og hvilke håb er der til samfundet fremadrettet?