Spring over hovedmenu
Børn, der leger en aktiv leg

Leg i arbejdstiden førte til mere energi hos pædagoger

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø 03-09-2024

Kan børnehavepædagoger styrke deres sundhed ved at udføre deres pædagogiske arbejde? Det peger et studie fra NFA på. Forskere har undersøgt, hvordan fysisk aktive pædagogiske lege med børnene bidrager til pædagogers sundhed.

Halefange, hvor pædagogerne skal fange børnenes haler, og dinosaur-stafet, hvor børn og voksne skal efterligne dinosaurers bevægelser. Begge lege er eksempler på pædagogiske lege, der skal aktivere både børn og voksne i børnehaver.

Forskere fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) har i tæt samarbejde med Arbejdsmiljø København gennemført et interventionsstudie, hvor en gruppe børnehavepædagoger dagligt skulle lave specialdesignede pædagogiske fysisk aktive lege sammen med børnene.

Og det viste positive resultater. Pædagogerne fik nemlig mere energi i arbejdstiden og mindre behov for restitution efter arbejde.

Guldlok-lege: Den pædagogiske kerneopgave i fokus

Hos pædagoger er højt sygefravær og muskel- og skeletbesvær udbredt. Vejen mod et langt og sundt arbejdsliv kan derfor være at styrke deres sundhed gennem selve arbejdsopgaverne – som for eksempel fysisk aktiv leg med børnene.

Legene i interventionsstudiet hedder Guldlok-lege og har til formål at øge både børnenes og pædagogernes daglige fysiske aktivitet. Guldlok-legene er udarbejdet af forskere fra NFA i samarbejde med pædagoger og arbejdsmiljøkonsulenter. Legene skal nemlig både styrke det pædagogiske arbejde med fysisk aktivitet og motorisk udvikling for børnene, samtidig med at pædagogernes sundhed styrkes som en sidegevinst.

-    Guldlok-legene er en del af konceptet Sundhedsmiljø, der handler om at skabe et sundere og mere bæredygtigt arbejdsliv. Logikken er, at medarbejderne er sundere ved fyraften, end da de mødte ind, uden at det går på kompromis med kerneopgaven i deres arbejde, siger Kathrine Greby Schmidt, ph.d.-studerende på NFA og projektleder på projektet.

I studiet skulle pædagogerne dagligt deltage i Guldlok-lege med børnene over en periode på otte uger. Efter forløbet udtrykte de glæde over den positive ændring i deres energiniveau.

-    Det er positivt, at pædagogerne rapporterede mere energi på arbejde og mindre behov for restitution efter arbejde. Efter studiet var færdigt, svarede 87% af pædagogerne, at de ønskede at fortsætte med legene. Så vi håber, at udviklingen fortsætter den rigtige vej, siger Kathrine Greby Schmidt.

Om studiet

Sådan gjorde forskerne

Interventionen var et såkaldt ”lodtrækningsstudie”, hvor der blev trukket lod mellem 16 børnehaver. Lodtrækningen afgjorde, om den enkelte børnehave indgik i en af følgende grupper: en interventionsgruppe (som i 8 uger dagligt legede Guldlok-lege med børnene) og en kontrolgruppe (der arbejdede som vanligt).

I alt deltog 142 medarbejdere i børnehaver (pædagoger, pædagogmedhjælpere og -studerende) fordelt på tværs af 16 daginstitutioner beliggende på Sjælland.

Forskerne fulgte begge grupper i otte uger, og målte effekter på en række sundheds- og arbejdsrelaterede parametre, såsom arbejdstid med høj puls, energi på arbejde, behov for restitution efter arbejde, smerter, fysisk udmattelse, produktivitet på arbejde, og hvor meget arbejdstid de bruger på at sidde, stå og være aktive under arbejdet. Derudover fulgte forskerne op på, hvor ofte pædagogerne udførte legene. 

Styrker og begrænsninger

Det er en klar styrke, at interventionen bestod af et lodtrækningsstudie med en kontrolgruppe, hvilket medfører en evaluering af høj kvalitet. Desuden er det en styrke, at interventionen blev udført af arbejdsmiljøkonsulenter, hvorfor interventionen kan udføres på andre institutioner uden involvering af forskningsgruppen.

En af projektets svagheder er, at der var et betydeligt frafald i deltagelse – blandt andet pga. jobskifte. Endnu en begrænsning er, at interventionsstudiet blev foretaget i 2020, hvorfor der var en naturlig begrænsning som følge af Covid-19 restriktioner.

Trods de udfordrende omstændigheder, rapporterede 89 procent af deltagerne, at begrænsningerne forårsaget af Covid-19 restriktioner ikke eller kun i lille grad havde gjort det vanskeligt at gennemføre Guldlok-legene. Dette indikerer, at interventionen er mulig at gennemføre – selv under udfordrende omstændigheder.

Ekstern finansiering

Projektet er støttet af Arbejdsmiljøforskningsfonden.

Kilde

Schmidt, KG et al. Effectiveness of a Goldilocks Work intervention in childcare workers - A clusterrandomized controlled trial

Hvad er Guldlok-lege?

NFA har sammen med pædagoger udarbejdet syv Guldlok-lege. Legene er pædagogiske fysisk aktive lege, som børn og voksne leger sammen.

Formålet med legene er, at pædagogerne selv får pulsen op og dermed er rollemodeller for børnene, samtidig med at den pædagogiske kerneopgave med at fremme fysisk aktivitet og motorisk udvikling for børnene understøttes.


Guldlok-legene består blandt andet af:


• Halefange: Børnene får haler, som pædagogerne skal fange og indsamle efter at have udført en øvelse.
• Kaninfange: Børnene er kaniner, og pædagogerne er ræve, som jagter dem rundt om en cirkel.
• Dinosaur-stafet: Børn og voksne efterligner dinosaurers bevægelser, mens de andre gætter, hvilken dinosaur de efterligner.

Hent Guldlok-legene gratis her.