Spring over hovedmenu

Nyt forskningsprojekt skal forebygge arbejdsulykker blandt lærlinge

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø 10-09-2024

Mens de fleste har holdt sommerferie, er mange lærlinge startet på deres allerførste læreplads. For at forebygge arbejdsulykker blandt nye lærlinge undersøger forskere fra NFA, hvordan lærlinge kan få en sikker arbejdsdag.

Der har ikke været ferielukket på landets lærepladser, og mange nye lærlinge har haft deres første arbejdsdag i løbet af sommeren.

Men nye ansigter på arbejdspladserne betyder også, at der skal være et skærpet fokus på sikkerheden. En tidligere undersøgelse fra bl.a. Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) viser nemlig, at 8 ud af 10 lærlinge i bygge- og anlægsbranchen oplever mindre eller større arbejdsulykker i løbet af deres lærepladsforløb.

Lærlinge udsættes ofte for ulykker

For at forebygge arbejdsulykker blandt lærlinge forsker NFA i, hvordan man skaber et sikkert arbejdsmiljø på lærepladserne.

Gennem det nye forskningsprojekt ’Erhvervsskoler som brobyggere til sikkert arbejde for unge lærlinge’ undersøger NFA i samarbejde med Center for Ungdomsforskning (CeFU) og Arbejdsmedicin Gødstrup, hvordan lærlinge kan få en sikker arbejdsdag.

Projektets formål er at skabe bedre sikkerhed og trivsel blandt lærlinge, og som en del af dataindsamlingen i projektet har forskere fra NFA besøgt landbrugsskoler rundt om i landet.

- I løbet af projektet har vi haft mange gode og lærerige samtaler med landbrugselever. Det er uvurderligt nyttige indsigter til at undersøge, hvordan man sikrer trygge rammer og nedbringer antallet af arbejdsulykker for lærlinge. Der skal lyde et stort tak til alle elever og skoler, der har bidraget til projektet. Vi ser frem til at møde dem igen, siger Johnny Dyreborg, seniorforsker på NFA og projektleder på forskningsprojektet.

Fra pilotprojekt til praksis

I et tidligere pilotstudie (Sikre praktikvirksomheder) har forskere fra NFA sammen med Arbejdsmedicin Regionshospitalet Gødstrup udarbejdet en vejledning til lærepladserne, der består af otte trin til en god og sikker start (se nedenfor). 

Det er bl.a. disse otte trin, der nu skal afprøves rundt om på landets lærepladser inden for landbrug. I forbindelse med afprøvningen er forskere fra NFA gennem projektet ’Erhvervsskoler som brobyggere til sikkert arbejde for unge lærlinge’ ved at udvikle nye redskaber til lærepladsen, som også skal bidrage til et godt samarbejde mellem de mange nye lærlinge og deres lærepladser.

Otte trin: en guide til lærepladser

  1. Giv lærlingen en opstartsplan, så lærlingen kan se sine opgaver den første periode.
  2. Udvælg en god rollemodel, som lærlingen skal arbejde sammen med.
  3. Find enkle og interessante arbejdsopgaver, som lærlingen kan lære af.
  4. Vær opmærksom på de mest almindelige og grundlæggende ulykkesrisici ved de opgaver, som lærlingen får.
  5. Undgå komplekse og risikofyldte opgaver i starten.
  6. Minimér eller undgå akkordarbejde i starten.
  7. Sørg for, at lærlingen har adgang til at anvende de nødvendige tekniske hjælpemidler.
  8. Instruér lærlingen og giv masser af feedback.

Om projektet

Forskerne bag ’Erhvervsskoler som brobyggere til sikkert arbejde for unge lærlinge’ er færdige med at indsamle data, og de har besøgt Landbrugsskolen i Høng, Asmildkloster Landbrugsskole, Bygholm Landbrugsskole og Vestsjællands Landbrugsskole i Ledreborg. Næste skridt er at behandle og analysere data, som skal give forskerne indblik i, hvordan man kan skabe bedre sikkerhed og trivsel blandt lærlinge i deres oplæringsperiode.

De otte trin, som nu bliver afprøvet på landets lærepladser, blev udarbejdet i forbindelse med pilotprojektet ’Sikre praktikvirksomheder’. Her blev de afprøvet som en del af en samlet ”pakke til praktikvirksomheder, nemlig en slags ’den gyldne standard’ for en god og sikker læreplads. Formålet er at styrke lærlinges sikkerhed og trivsel i deres oplæringsforløb

Læs rapporten her