Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø - Af: Kirsten Rydahl - 30-06-2016
Ny rapport om helbredseffekter af dieseludstødning
Indånding af udstødning fra dieselmotorer øger blandt andet risikoen for inflammation og kræft i lungerne viser ny rapport fra Den Nordiske Ekspertgruppe for dokumentation af helbredsrisiko ved kemikalier (NEG). Nu skal Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) komme med anbefalinger til en mulig grænseværdi for dieselpartikler i arbejdsmiljøet.
Indånding af udstødning fra dieselmotorer har mange forskellige effekter på helbredet fra øget risiko for inflammation i lungerne og lungekræft til hjertekarsygdomme. Det konkluderer forskere fra det finske arbejdsmiljøinstitut (FIOH) efter at have gennemført en omfattende gennemgang af den eksisterende viden om de helbredsmæssige effekter af at indånde udstødning fra dieselmotorer.
Resultaterne er offentliggjort i et såkaldt kriteriedokument med titlen ’Diesel Engine Exhaust’, udgivet i fællesskab af Den Nordiske Ekspertgruppe for dokumentation af helbredsrisiko ved kemikalier (NEG) og den hollandske ekspertkomité (DECOS).
Dieselmotorer påvirker forskelligt
Udstødning fra dieselmotorer består af en blanding af gasser og partikler, som bliver dannet ved forbrændingen af diesel. Det drejer sig bl.a. om kuldioxid, nitrogenoxid, elementære kulstofpartikler og forskellige organiske forbindelser.
Men der er forskel på udstødningen fra dieselmotorer. Ældre dieselmotorer udleder fx langt flere partikler end nye, som til gengæld udleder langt mere nitrogenoxid end ældre motorer. Påvirkningerne fra dieseludstødning i arbejdsmiljøet kan derfor også variere alt efter, om den stammer fra en ældre eller ny dieselmotor.
Forslag til dansk grænseværdi
Arbejdstilsynet har bedt NFA om at udarbejde forslag til en dansk grænseværdi for partikler fra dieseludstødning i arbejdsmiljøet. Det nye kriteriedokument vil indgå i dette arbejde. Anbefalingen forventes fremsendt til Arbejdstilsynet i løbet af 2018.
Læs kriteriedokumentet
Taxell P & Santonen T. Diesel Engine Exhaust, No. 149, The Nordic Expert Group for Criteria Documentation of Health Risks from Chemicals and the Dutch Expert Committee on Occupational Safety, 2016.
Yderligere oplysninger
Seniorforsker Anne Thoustrup Saber og professor Ulla Vogel, begge NFA