Spring over hovedmenu
Medarbejdere der sidder og lytter til en kollegas oplæg

Ny evaluering: Målrettet indsats bringer systematik ind i arbejdet for et bedre arbejdsmiljø

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø 12-03-2025

Forskere fra NFA har evalueret en indsats fra BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration. Indsatsen har styrket det strategiske arbejdsmiljøarbejde, samtidig peger evalueringen på behovet for et yderligere fokus på at styrke også de lokale arbejdspladsers arbejdsmiljøarbejde.

Hvordan kan arbejdsmiljøet styrkes på tværs af danske arbejdspladser inden for velfærd og offentlig administration?

I en række arbejdspladsrettede forløb har BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø (BFA) for Velfærd og Offentlig administration over de seneste år arbejdet med at bidrage til mere systematisk forebyggelse og mindre belastning i arbejdslivet.

Indsatsen udsprang af en politisk beslutning i 2020 om at afsætte midler til aktiviteter på arbejdspladsen, som kunne støtte op om de nationale mål for arbejdsmiljøindsatsen. Mål som skal medvirke til at forebygge både fysisk og psykisk nedslidning og arbejdsulykker på landsplan. BFA’s opgave var desuden at arbejde hen mod de branchemål, som blev opstillet, som en del af trepartsaftalen om prioriterede nationale mål for arbejdsmiljøindsatsen. 

Efter ønske fra BFA evaluerede forskere fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), hvordan indsatsen forløb.

-  Vi kan se, at indsatsen har bidraget til at styrke arbejdsmiljøarbejdet på et strategisk niveau. Der er dog også områder, hvor indsatsen potentielt kan forbedres blandt andet på de lokale arbejdspladser, hvor der kan være brug for mere støtte - i lignende indsatser men også i arbejdspladsernes egen opfølgning, siger Birgit Aust, som er seniorforsker på NFA og står bag evalueringen sammen med sin kollega seniorforsker Annette Meng.

Tager hånd om arbejdsmiljøudfordringer

BFA har på tværs af landet gennemført i alt 43 forløb med fokus på et arbejdsmiljøtema, som udgør en særlig udfordring i brancher inden for velfærd og offentlig administration. Organisationerne kunne vælge mellem ergonomiske udfordringer, ubalance i det psykosociale arbejdsmiljø eller krænkende handlinger, herunder vold og trusler. Opgaven var at medvirke til, at arbejdet med arbejdsmiljøudfordringen blev forankret og videreført efterfølgende.

Evalueringen bygger på data fra både et spørgeskema og interviews, hvor de forskellige slags deltagere havde mulighed for at give udtryk for deres oplevelse af indsatsen og vurdere udbyttet af den. Men på grund af tidsrammen for evalueringsprojektet var det ikke muligt at indsamle data fra alle de deltagende organisationer. De evaluerede forløb betragtes dog som repræsentative for den samlede målgruppe for forløbene i forhold til størrelsen og typer af organisationerne, længde og design af forløbene og valgte arbejdsmiljøtemaer.

Forløbene byggede på et ønske om forandring fra det strategiske niveau i de medvirkende organisationer, som er de øvre ledelseslag og repræsentanter for det overordnet arbejdsmiljøarbejde. Ønsket har været at forbedre fælles arbejdsmiljøudfordringer og styrke det systematiske arbejdsmiljøarbejde. Derfor har det været gennemgående i forløbene at inddrage det såkaldte operationelle niveau, som er arbejdsmiljøaktører på de lokale arbejdspladser, med det formål at klæde dem godt på til, at indsatsen kunne blive til handling lokalt. 

Centralt i forløbet var et besøgsteam bestående af konsulenter, der havde til opgave at inspirere og motivere organisationerne til at arbejde aktivt med forebyggelse og organisationernes valgte arbejdsmiljøtema.

Systematisk arbejdsmiljøarbejde i fokus

BFA’s tilgang henvendte sig til større organisationer. Det har for eksempel været hele hjemmeplejen i en kommune eller en større uddannelsesinstitution på flere matrikler. Besøgsteamet vægtede indsatsen på det strategiske niveau i organisationen højt. De har sammen fokuseret på, hvordan organisationen kan arbejde mere systematisk med arbejdsmiljø, og tilrettelagt workshops for de lokale arbejdsmiljøaktører, hvor de kunne få indsigt i og afprøve BFA-materialer, der handlede om det valgte arbejdsmiljøtema og om systematisk arbejdsmiljøarbejde. 

- Især de interviewpersoner i evalueringen, der var fra det strategiske niveau, var meget tilfredse med forløbet. Tilbagemeldingen fra de medvirkende på det operationelle niveau var mere blandet. Nogle anbefaler, at man med fordel kan tilpasse forløbet, så det blev endnu mere konkret i forhold til de lokale arbejdspladsers behov, siger Birgit Aust.

Brug for mere støtte lokalt

Overordnet viser evalueringen, at forløbet har den mest positive effekt på det strategiske niveau, hvor det i høj grad forbedrede systematikken i arbejdsmiljøarbejdet. Over halvdelen af de strategiske aktører fortæller, at de i forløbet har fået mere viden, klarhed omkring roller og bedre kendskab til værktøjer. 

Samtidig er der dog et udviklingspotentiale, når det handler om at få indsatsen til at forankre sig på de lokale arbejdspladser og nedbryde de barrierer, der gør, at processerne går i stå lokalt.

- Selvom en stor del fortæller, at de har fået mere viden og kendskab til værktøjer, er der færre – særligt blandt deltagerne på de lokale arbejdspladser – som føler sig klædt på til konkret at bruge disse værktøjer. På nogle arbejdspladser havde man ønsket, at der var en mere klar målsætning og opfølgning efterfølgende fra det strategiske niveau, siger seniorforsker Birgit Aust. 

Evalueringen peger derfor på, at det er vigtigt at lave indsatser på det strategiske niveau, men hvis man vil opnå en effekt helt ude på de lokale arbejdspladser, er der behov for at supplere med mere opfølgning og støtte fra det strategiske niveau og lokalt. 

Om evalueringen

I rapporten præsenteres resultaterne af evalueringen gennemført af NFA. Evalueringen bestod af en spørgeskemaundersøgelse og kvalitative interviews. I alt gennemførte 43 organisationer et forløb med BFA’s besøgsteam i perioden januar 2022 til december 2024. Evalueringen er baseret på spørgeskemadata fra ti af de 43 organisationer, hvoraf de ni af dem også deltog i den kvalitative evaluering. Der blev gennemført 32 interviews. Både medlemmer på det strategiske og operationelle niveau, samt ledere og medarbejdere deltog i både spørgeskemaundersøgelserne og interviewene.

Finansiering: BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø (BFA) for Velfærd og Offentlig administration

Styrker og svagheder ved studiet

Det er en styrke, at evalueringen bygger på data fra både spørgeskema og interviews, hvor deltagere fra både det strategiske og det operationelle niveau samt ledere og medarbejdere havde mulighed for at give udtryk for deres oplevelse af indsatsen og vurdere udbyttet af den. Evalueringen giver således både indtryk af den overordnede tilfredshed, oplevelsen af udbyttet bredt set og detaljeret information om styrker og udviklingspotentiale ved indsatsen. 

På grund af tidsrammen for evalueringsprojektet var det ikke muligt at indsamle data fra alle 43 organisationer, der havde gennemført et forløb med BFA’s besøgsteam. De evaluerede forløb betragtes dog som repræsentative for den samlede målgruppe for forløbene i forhold til størrelsen og typer af organisationerne, længde og design af forløbene og valgte arbejdsmiljøtemaer. Svarprocenten blandt de 10 virksomheder, som deltog i spørgeskemaundersøgelsen, var på cirka 56 procent, derfor kan man ikke udelukke, at der har været en vis selektion blandt dem, som valgte at svare. Forskerne fandt dog ikke tegn på en systematisk selektion blandt dem som besvarede spørgeskemaet.

Kilde

Birgit Aust og Annette Meng

BFA Velfærd og Offentlig administrations arbejdspladsnære forløb for at forbedre arbejdsmiljøet. Evaluering af forløb gennemført i perioden 2022-2024

Forløbenes indhold i korte træk

BFA’s arbejdspladsrelaterede forløb var struktureret i flere faser. Varigheden af forløbene var typisk 9-16 måneder, og tilgangen blev tilpasset hver organisations specifikke behov og struktur. Konsulenter fra BFA’s besøgsteam faciliterede møder og workshops.

Her ses et eksempel på et af forløbene kort fortalt. 

Indledende dialoger (januar):

Afdækning af behov, ambitioner og sammensætning af deltagerne på det strategiske niveau.

Møde 1 med strategisk niveau (april):

  • Fastlæggelse af ambitioner, succeskriterier og konkrete mål. Fælles refleksion over arbejdsmiljøudfordringer og planlægning af forløbet, herunder workshops.

Møde 2 med strategisk niveau (maj):

  • Vidensinput fra konsulenter om arbejdsmiljøtemaet og arbejdsmiljøarbejdet. Introduktion til metode til afklaring af roller, ansvarsområder og opgaver i fx APV-arbejdet.

Workshop 1 (juni):

  • Deltagere fra både strategisk og operationelt niveau. Præsentation af værktøjer, gruppearbejde med disse og fælles opsamling om det videre arbejde.

Møde 3 med strategisk niveau (juni):

  • Statusopdatering: Hvad er opnået, og hvad skal justeres? Videre arbejde med rolleafklaring.

Møde 4 med strategisk niveau (august):

  • Evaluering af forløbet indtil nu. Drøftelse af, hvordan lokale tiltag kan understøttes og fastholdes. Planlægning af næste workshop.

Workshop 2 (september):

  • Deltagere fra både strategisk og operationelt niveau. Opfølgning på tidligere arbejde. Fokus på forbedringer, implementering og forankring af tiltag.

Møde 5 med strategisk niveau (november):

  • Afsluttende evaluering: Hvad har virket godt? Hvor har der været udfordringer? Hvilke erfaringer skal fastholdes, og hvordan understøttes det fremadrettede arbejdsmiljøarbejde?