Safety Observer app - Vejledning
Safety Observer består af to dele, et web-baseret administratormodul (til virksomheders 'administratorer' af app'en), og selve app'en (til 'brugere' - se pkt. 6-10 herunder).
Vejledning
- Opret din egen virksomhedskonto enten i app'en eller på det web-baseret administratormodul for
Safety Observer 3.0 - vælg 'Opret virksomhed', indtast virksomhedens navn, dit navn og e-mail og et selvvalgt password. - Design dine egne skemaer: Som 'administrator' for kontoen kan du opbygge dine egne skemaer ved enten at lave dem selv fra en tom skabelon, eller ved at bygge dem op af en eller flere udfyldte skabeloner. Rediger rækkefølgen af sektioner og punkter i skemaet med pil op/ned. Teksten i den store boks er vejledning til brugerne (vises når der trykkes på '?' eller 'Vis mere' i app'en), og kan indeholde tekst, links og billeder.
- Vælg favorit brancheskabeloner (nyt fra april 2024): Når du som administrator på en Safety Observer konto klikker på 'Virksomhed', kan du vælge dine 'favoritkategorier til skabeloner'.
- Skema 'Indstillinger': Vælg om noter, smileys, fotos og deres GPS-koordinater skal indgå i de enkelte skemaer. Vælg om 'Område' og 'Sektion' er med i skemaet, og om de påkræves udfyldte. Tilføj øvrige e-mail modtagere (uden tilknytning til Safety Observer app'en) der skal modtage rapporter for det pågældende skema.
- Virksomhedskoder (under menupunktet 'Virksomhed'): Inviter kolleger og andre til at anvende din virksomheds skemaer ved at dele dine 'Virksomhedskoder' - enten til 'brugere' eller til øvrige 'administratorer' af kontoen.
- Ændre brugernes status (under menupunktet 'Brugere'): Ændre brugernes status fra 'Bruger' til 'Administrator', eller 'Bloker' eller 'Slet' dem fra kontoen. OBS brugerne får automatisk tilsendt en e-mail om, at deres status er ændret.
- App'en: Førstegangsbrugere logger på app'en ved at vælge 'Opret bruger' i app'en og derefter indtaste navn, e-mail, en selvvalgt adgangskode og evt. 'Virksomhedskoden' (se pkt. 4 herover). Virksomhedskoden er valgfrit - og hvis den er tom, får du lov til at afprøve app'en og nogle få skabeloner. Du kan indtaste og ændre virksomhedskoden i app'en under menupunktet 'Skift virksomhedskode'.
- Skift mellem en dansk og engelsk menu ved enten at klikke på 'EN' eller 'DK' (app) eller flagene (administratormodulet).
- Opret en ny måling (i menuen): Vælg et skema fra listen og indtast navnet på den arbejdsplads du skal foretage observationer på, evt. præciseret med sektion, område og indledende kommentarer (hvis de er blevet valgt til skema af administratoren). Sektionerne folder ind/ud med de observationspunkter, og vejledninger findes ved at trykke på 'Vis mere'. Tilføj noter, smiley og fotos (hvis de er blevet valgt til skema af administratoren).
- Målinger hvor der ikke er net-forbindelse: Målinger kan udføres uden internetadgang ved at opdatere skemaerne, inden du går offline. Tryk på menupunktet 'Synkronisér' og ’Opdater skemaerne’. Når målinger skal sendes, og du er offline, gemmes de på smartphonen/tabletten. Når du igen får internetforbindelse, kan du uploade dem under menupunktet 'Opdater sikkerhedsmåling' -> 'Synkronisér' -> 'Upload rapport(er)'.
- Glemt kodeord: Hvis du har glemt dit kodeord/password, kan du forny det i både app'en og administrator modulet med 'Glemt password'.
Tips og tricks
- App: Brug smartphone/tablettens indbyggede mikrofon til at indtale (tale-til-tekst) kommentarer og noter. OBS mikrofonfunktionen skal slås til. TIlføj tegnsætning ved at sige fx 'punktum', 'komma', 'spørgsmålstegn' når du indtaler dine noter.
- PDF rapporter: Ret og lav om på de PDF rapporter (fx tilføje/rette noter, fotos, firma logo) og gemme rapporten i en redigerbar Word file ved at anvende forskellige PDF redigerings-programmer som fx Adobe Acrobat DC.