Småøvelser

Korte træningspas i arbejdstiden kan bidrage til at mindske smerter og forebygge sygefravær. I kan både lave småøvelser med og uden træningselastik. Her kan I se en række videoer med småøvelser, som er gode at lave sammen med kollegerne.

Både medarbejdere med stillesiddende arbejde og fysisk betonet arbejde kan få færre smerter og sygedage ved at lave småøvelser i arbejdstiden.

Hvad er småøvelser?

Småøvelser kan fx være 10 minutters elastiktræning eller øvelser med kropsvægt, som styrker musklerne i kroppen. Fælles for øvelserne er, at der ikke er behov for fitnessfaciliteter, omklædning eller efterfølgende bad.

I kan både lave småøvelser med og uden træningselastik. Her kan I se en række videoer med småøvelser, som er gode at lave sammen med jeres kolleger.

5 småøvelser uden træningselastik

Squats, rygbøjning og skulderbladsklem

Sumo squats, sidebøjning og skulderløft

'Hundetisseren', rotation i ryggen, butterfly

Lunges, rotér hofterne og nakkerul

Spark, pendulet og nakkepres

5 småøvelser med træningselastik

Skuldre, ryg og nakke

Nakke, håndled og skuldre

Øvre ryg og skuldre

Arme, nakke og lænd

Ben og lår

Yderligere information

Kommunikationsmedarbejder Maja Kirstine Andersen, NFA eller Professor Lars L. Andersen, begge fra NFA.


NFA logo

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø | Lersø Parkallé 105 | 2100 København Ø. | T: 39 16 52 00 | F: 39 16 52 01 | M: nfa@nfa.dk | CVR: 15 41 37 00