Om forskningsprojektet ”Erhvervsskoler som brobyggere til unges sikkerhed og trivsel”
Hvordan skaber vi en stærkere forbindelse mellem erhvervsskoler og lærepladser? Det spørgsmål er udgangspunktet for projektet ”Erhvervsskoler som brobyggere til unges sikkerhed og trivsel”. Målet er at udvikle redskaber og værktøjer, der kan skabe en bedre brobygning mellem erhvervsskoler og lærepladser.
I dag er omkring 80.000 elever og lærlinge i gang med en erhvervsuddannelse (EUD). Uddannelsen veksler mellem skole og oplæring i praksis, hvor elever og lærlinge udvikler deres faglige kompetencer og bliver en del af et fagligt fællesskab.
Erhvervsskolerne spiller en central rolle i elevers og lærlinges overgang fra skole til læreplads. Skolerne bidrager hermed til en tryg og sikker start på de unges arbejdsliv. Men det er på lærepladsen, at den daglige trivsel og sikkerhed for alvor kommer i spil. Her er samarbejdet mellem erhvervsskoler og lærepladser vigtigt. Det kan have stor betydning for lærlinges arbejdsmiljø, trivsel og for, om de gennemfører uddannelsen.
Fokuserer på mest udsatte brancher
Tidligere forskning viser, at en tættere kobling mellem arbejdsmiljøundervisningen på skolerne og sikkerheden på lærepladserne kan være med til at mindske risikoen for, at elever og lærlinge kommer ud for arbejdsulykker.
Forskningsprojektet fokuserer særligt på de cirka 40.000 lærlinge inden for de tre brancher, industri, bygge-anlæg og landbrug, da brancherne er blandt de mest udsatte for alvorlige arbejdsulykker.
Projektet er et samarbejde mellem Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet, Arbejds- og Miljømedicin, Regionshospitalet Gødstrup, landbrugsskolerne Asmildkloster, Bygholm og Vestsjællands Landbrugsskole samt Jordbrugets Uddannelser.
Kontakt