-
Safesounds er oprindeligt udviklet til arbejdsmiljøundervisning af lyddesigner og underviser Kenn Carlsen. Konceptet er blevet videreudviklet i Forskningsprojektet LYT, så det indeholder redskaber til at integrere Safesounds i virksomhedernes arbejdsmiljøarbejde. Her på siden vil du kunne finde opdatering af vejledning til Safesounds samt nye lydhistorier, efterhånden som de udkommer.
-
Hvis du ønsker at inddrage lydhistorier i din undervisning, så tænk først hvilken lydhistorie, der er relevant, i forhold til den planlagte undervisning i arbejdsmiljø. I punkt 3 kan du vælge, hvilken branche, din lydhistorie skal handle om.
I det følgende beskrives, hvordan du forbereder og planlægger det dialogbaserede undervisningskoncept Safesound. Undervisningen starter med en lydhistorie, som er udviklet til landbrug. I historien fortæller en fagfælle om en arbejdsulykke, i form af en lydfortælling, der sætter eleven i stand til at leve sig ind i situationen og komme i tanke om egne erfaringer med sikkerhed i arbejdet.
-
1. Start med at lægge en plan for undervisningen.
- Sæt dig ind i undervisningskonceptet ved at følge denne vejledning til undervisningsforløbet.
- Tag stilling til, hvor mange af elementerne, du kan nå på den tid, du har. Et forløb varer ideelt 1,5 time, men i manualen er der eksempler på, hvordan forløbet kan tilpasses til kortere tid.
- Hvis du har kendskab til deltagere, der er påvirket af en arbejdsulykke, bør du forberede dem på, hvordan de kan deltage.
- Forbered spørgsmål til gruppearbejdet (se manualen).
2. Praktisk klargøring
Lokalet
- Det er en fordel, hvis man kan opstille bordene i en hestesko, så deltagerne kan se hinanden. Der skal også være plads til gruppearbejde og plads til, at underviseren kan gå rundt mellem grupperne.
- Sørg for, at der er internetadgang.
- Læg papir og blyant til noter frem til hver deltager.
- Ideel holdstørrelse er 15-24 deltagere
Teknisk forberedelse
- Sørg for at deltagerne selv medbringer udstyr til at afspille lydhistorien - smartphone, PC, iPad eller lignende samt hovedtelefoner (gerne lukkede) eller øretelefoner.
- Tip: Hav altid ekstra PC/smartphone samt hovedtelefoner klar, hvis en elev ikke kan afspille selv.
- Tip: Medbring evt. diverse adaptere til opladning af telefon og kabler, der kan ”splitte” lyden op til flere enheder.
- Tip: Hvis det ikke er muligt at afspille lyd via høretelefoner, kan et godt lydanlæg også anvendes i lokalet.
3. Send relevant link til den valgte lydhistorie til deltagerne, inden undervisningen
Afspilning via hjemmesiden
Fritrækning (landbrug/gartneri)
- Minilæsser (landbrug/gartneri): På vej
- Anhugning (byggeri/transport): På vej
- Jord (anlægsarbejde): På vej
- Dagrenovation: På vej
Download
- Minilæsser (landbrug/gartneri): På vej
- Anhugning (byggeri/transport): På vej
- Jord (anlægsarbejde): På vej
- Dagrenovation: På vej
-
1. Introduktion (5 minutter)
- Fortæl kort om dagens program.
- Spørg, om nogen har været tæt på en arbejdsulykke for nylig. Spørg, om de vil høre lydhistorien, og fortæl dem, at det er okay at åbne øjnene, skrue lyden ned eller stoppe helt, hvis det bliver svært at lytte igennem.
- Læg vægt på, at forløbet ikke handler om, at du skal lære dem om sikkerhed. Det er deres rum. I dag er handler det om deres erfaringer, og du er her kun for understøtte deres samtale. Der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert.
- Forslag til introduktion til lydhistorien:
"Det, I skal høre nu, er en kort dokumentarisk lydfortælling fra en hverdagssituation i landbrug. De medvirkende har selv oplevet de situationer, de beskriver. Historien handler om sikkerhed – og hvordan en normal dag pludselig kan ændre sig. Efter, vi har lyttet, får I tid til at skrive lidt ned – og derefter taler vi sammen i grupper og i plenum. I dag skal I ikke undervises i, hvordan man arbejder sikkert. I dag er det jer, der er eksperterne, og jeg skal bare sørge for, at samtalen forløber godt. Det fungerer bedst, hvis I lukker øjnene og skruer lidt op for lyden. Er I klar?"
2. Afvikling af lydfortællingen (10-15 minutter)
- Alle sætter høretelefoner i og starter introen.
- Sæt straks på pause ved signal – vent på fælles start
- Afspil samtidigt
- Giv deltagerne ro og tid – gerne med lukkede øjne
- Efter endt afspilning: Vent med at sige noget, giv signal til stilhed og lad stilheden vare cirka 10 sekunder
3. Individuelle noter (5 minutter)
- Fortæl deltagerne, at de nu har 3-5 minutter til at sidde og tænke i stilhed.
- De kan skrive noter, hvis de vil. Det er til dem selv og skal ikke afleveres.
4. Fælles overgang til næste aktivitet (5 minutter)
- For at vise deltagerne, at deres oplevelse ved at lytte til historien ikke er unik, men fælles for alle, er det vigtigt kort at bringe nogle af disse erfaringer frem. Det virker typisk bedst ved at spørge en af deltagerne, som man vurderer er tryg i gruppen.
- Et godt startspørgsmål kunne være ”Kunne du se noget?”, ”Hvad kunne du se for dig?” eller ”Hvad farve var traktoren?”
- Opfølgende spørgsmål kunne være: ”Hvad gjorde størst indtryk?” eller ”Har du/I oplevet lignende situationer?”
5. Gruppearbejde (20-30 minutter – kan skæres ned/væk i et kort forløb)
- Nu er det tid til at gøre de individuelle erfaringer til noget, der er trygt at dele med andre – og opdage, at man ikke er alene med dem.
- Fortæl på en inviterende måde, at tanken nu er, at de skal arbejde videre i grupper. De skal sætte sig i grupper på tre personer med dem, de sidder ved siden af. Foreslå selv andre inddelinger, hvis du har erfaring med, at nogle ikke arbejder godt sammen, men forsøg ikke at blande dig. Hellere fire personer end to, hvis det er nødvendigt.
- Bed dem sætte sig lidt for sig selv.
- Giv dem de forberedte spørgsmål.
- Fortæl, at de må snakke om lige, hvad de har lyst til, men at de kan bruge spørgsmålene, hvis de har brug for inspiration.
- Gå rundt mellem grupperne. Hør efter, om samtalen er gået i stå, eller om nogen ikke deltager i gruppens snak. Stil spørgsmål, hvis de er stille eller ufokuserede, eller hvis der er behov for at indlemme et gruppemedlem. Læg mærke til, om de snakker om nogle emner, der kunne være væsentlige at tage ind i plenumdiskussionen.
- Vær fleksibel med tiden. Lad dem snakke længere, hvis du fornemmer, at de har meget på hjerte. Gå hen til grupperne og fortæl dem, når det er tid til at stoppe. De, der har svært ved at stoppe, kan man fortælle det flere gange.
6. Plenumdiskussion (30-60 minutter – kan skæres ned i et kort forløb)
- Nu er det tid til, at deltagernes individuelle og gruppevise erfaringer til en kollektiv erfaring.
- Start den fælles diskussion med at spørge en af grupperne, hvad de talte om. Vælg en, du oplevede havde en god snak om erfaringer, følelser, årsager eller temaer. Giv dem eventuelt stikord, så de ved, hvad du fisker efter.
- Facilitér diskussionerne. Sørg for at give lidt tid til de enkelte temaer. Sørg for, at det ikke er de samme, der siger noget hele tiden, ved at invitere nye grupper ind, når temaet skifter.
- Forsøg at bringe diskussionen omkring erfaringer, årsager, udfordringer og følelser. Afslut gerne med, hvad de oplever, man kan gøre ved de udfordringer, de oplever.
7. Afrunding (5-10 minutter)
- Fortæl, at tiden er ved at være slut.
- Lad dem færdiggøre den konkrete diskussion.
- Spørg, hvordan det har været at arbejde på denne her måde. Hvad de har fået ud af det.
- Alle får mulighed for at sige noget.
Du kan læse mere om undervisning med Safesounds i denne manual.
Safesounds - lyden af en arbejdsulykke
Safesounds kan bruges i erhvervsskolernes undervisning og af lærepladsen til at engagere elever i erhverv med farlige arbejdsprocesser på en nærværende og følelsesbaseret måde. Målet med Safesounds er, at du som underviser kan få eleverne til aktivt at tale om sikkerhed, dele egne erfaringer og reflektere over, hvordan man kan arbejde sikkert på lærepladsen.
Safesounds er et dialogbaseret undervisningskoncept, der gør arbejdsmiljøundervisningen mere levende og engagerende.
Safesounds indeholder:
- Dokumentariske lydhistorier fra virkelige hverdagssituationer i landbruget.
- Vejledning til refleksion og samtale – hvordan eleverne lytter, taler og lærer af hinanden.
- Metoder til erfaringsdeling – hvor eleverne lærer at sætte ord på deres oplevelser.
- Redskaber til fælles læring – så individuelle erfaringer bliver til fælles forståelse og øget fokus på sikkerhed.
Derved bidrager Safesounds til at gøre sikkerhed konkret og nærværende – og hjælper eleverne til at se, at deres erfaringer kan gøre en forskel. Dette undervisningskoncept er et praktisk redskab, der kan anvendes i undervisningen af landbrugselever.
Sådan bruges Safesounds
Undervisningen starter med en lydhistorie, som er udviklet til den specifikke branche. I historien fortæller en fagfælle om en arbejdsulykke, og de særligt designede lydeffekter gør, at lytteren lever sig ind i situationen og kommer i tanke om egne erfaringer med sikkerhed i arbejdet.
Efter lydhistorien inviteres deltagerne til at dele deres egne erfaringer. Herigennem opdager deltagerne gradvist, hvordan deres oplevelser kan være en fælles udfordring, som er vigtig at løse.
Lydhistorien skaber en følelsesmæssigt engagerende læringsoplevelse, som motiverer deltagerne til at diskutere sikkerheden i deres eget arbejde. Gennem undervisningen opdager deltagerne, hvor meget de allerede ved om sikkerhed, og at deres oplevelser deles med andre.
Hør et eksempel på en lydhistorie
Anvendelse og udbytte i undervisning og oplæring
Safesounds kan anvendes som en praktisk del af undervisningen i arbejdsmiljø på erhvervsskolen, for eksempel i grundforløb 2 (GF2) i forbindelse med undervisning i sikkerhed omkring maskiner og udstyr.
Undervisning med Safesounds giver eleverne:
- Indblik i virkelige oplevelser med ulykker og sikkerhed fra deres egen branche
- En større forståelse for, hvordan ulykker opstår, og hvordan de kan forebygges
- Mulighed for at reflektere over egne erfaringer og dele dem med andre
- Træning i at tale om sikkerhed på en åben og konstruktiv måde
- En styrket bevidsthed om ansvar og sikkerhed på lærepladsen
Klik videre her, hvis du vil have en mere detaljeret plan for anvendelse af Safesounds lydhistorier i undervisningen på din erhvervsskole.
Sådan bruger du Safesounds i undervisningen
Vil du vide mere om lydhistorier?
Hvis du vil vide mere om Safesounds og LYT-projektet, kan du skrive til projektleder Ly Lykke Møller, post.doc på NFA, llm@nfa.dk, eller Kenn Carlsen fra Safesounds, mail@lydcarlsen.dk