Spring over hovedmenu

TEMA 3: KOM GODT I GANG MED INDSATSEN


Værktøj 1

Lav en politik om negative handlinger

Er der brug for en politik?

En politik for negative handlinger vejleder ledere, tillidsvalgte og medarbejdere om deres roller og ansvar i arbejdet med at håndtere negative handlinger. Den bidrager også til, at sager med negative handlinger behandles ensartet og korrekt ved at indeholde konkrete anvisninger til, hvordan sager med negative handlinger skal behandles Den er desuden med til at sikre, at medarbejdere, der oplever at blive udsat for negative handlinger, ved, hvem de skal gå til for at få hjælp til at sætte en stopper for det. Hvis I allerede har en politik, anbefaler vi, at I gennemgår den for at sikre, at den er opdateret og detaljeret nok. Hvis I ikke har en, anbefaler vi, at I laver en.

En politik om negative handlinger bør indeholde:

  • En fælles forståelse af, hvad der er negative handlinger på jeres arbejdsplads og en klar holdning til, hvad der er acceptabel og uacceptabel adfærd.
  • En beskrivelse af alle personalegruppers roller og ansvar (medarbejdere, mellem- og topledere, tillidsvalgte medarbejderrepræsentanter, HR, osv.) i forebyggelsen og håndteringen af negative handlinger
  • Fælles retningslinjer for hvordan den enkelte gruppe griber ind.
  • Retningslinjer for hvordan alvorligere sager med negative handlinger, fx mobning, seksuel chikane osv., håndteres.

HUSK: Når der er udarbejdet en politik, er det vigtigt, at den bliver formidlet til medarbejderne, og at nye medarbejdere bliver informeret om den.

I kan få hjælp til at udforme en god politik her.

Brug politikken som omdrejningspunkt for jeres indsats mod negative handlinger

At få en politik kan være et mål i sig selv. Men udviklingen af en politik kan også være det centrale omdrejningspunkt for jeres bredere indsats for at forebygge negative handlinger og herunder styrke den gode omgangstone og det gode kollegaskab. Det samme kan processen med at opdatere og ”genoplive” en allerede eksisterende politik. I kan bruge processen som anledning til at sætte fokus på omgangstonen, blive bedre til konflikthåndtering eller tage fat på nogle af de andre aktiviteter, som er nævnt i denne manual.