Spring over hovedmenu

TEMA 3: KOM GODT I GANG MED INDSATSEN


Værktøj 3

Styrk jeres konflikthåndtering

Negative handlinger har ofte rod i konflikter, som ikke er blevet løst. Forebyggelse og håndtering af konflikter er derfor en vigtig del af den forebyggende indsats. Konflikter kan forebygges ved at være opmærksom på de forhold og situationer, som øger risikoen for konflikt. Det kan f.eks. være uklarhed i roller og ansvar, uenighed om hvordan arbejdsopgaver udføres, eller hvis nogen overtræder uskrevne regler. Konflikter løses ikke ved at feje dem under gulvtæppet. Er der opstået en konflikt, er det afgørende, at den håndteres. Som leder bør man være opmærksom og reagere på mulige tegn på konflikt, som f.eks. kan være dårlig stemning, tavshed når der skal drøftes svære emner, manglende samarbejde eller klager.

Effektiv konfliktløsning kræver en forståelse for, hvorfor en konflikt er opstået, hvad den handler om, hvem der er involveret, og hvad parterne ser af mulige løsninger. Denne information kan fås gennem samtaler med de involverede og evt. også deres kolleger. Hvis det er relevant og muligt, bør de tillidsvalgte involveres i arbejdet med at finde en løsning på konflikten. Bunder en begyndende konflikt i uklare roller, uenighed om fordelingen af ressourcer eller udførelsen af arbejdsopgaverne, kan en konstruktiv dialog bidrage til at problemet løses.

Optrappede konflikter kan være svære at løse. I optrappede langvarige konflikter kan parterne være nået til det punkt, hvor de ser hinanden som hovedårsag til konflikten. Selv de konflikter kan løses, hvis man gør en indsats. Den kræver, at der arbejdes på at forbedre parternes dårlige relation, og at der findes løsninger på de ting, som parterne er uenige om. I nogle optrappede konflikter kan der anvendes konfliktmægling, som faciliteres af en ekstern konsulent.

Det er afgørende, at ledere bidrager konstruktivt til forebyggelse og håndtering af konflikter. Hvis det er nødvendigt at opkvalificere enkelte ledere eller hele ledergruppen, kan det ske via coachingsamtaler, på kurser eller i forbindelse med ledelsesudviklingsprogrammer. Skal hele ledergruppen opkvalificeres, bør der arrangeres et internt kursus frem for at sende lederne af sted enkeltvist, da det øger sandsynligheden for, at lederne bagefter bruger hinanden som sparringspartnere i konfliktsager.