Spring over hovedmenu

TEMA 3: KOM GODT I GANG MED INDSATSEN


Værktøj 4

Styrk den psykologiske tryghed

Psykologisk tryghed handler om troen på, at man trygt kan fortælle om fejl, sige sin mening eller sige fra over for måden, man bliver talt til eller behandlet på uden at det får negative konsekvenser for en. Der kan være store forskelle fra situation til situation på, hvor høj den psykologiske tryghed er. Niveauet af psykologisk tryghed kan også være forskelligt fra gruppe til gruppe. Hvis mange i en gruppe holder sig tilbage fra at deltage aktivt og sige noget, er det tegn på, at den psykologiske tryghed er lav.

Psykologisk tryghed kan derfor være en forudsætning, for at ansatte tør stå frem og udrykke deres mening eller komme med kritik – især over for ledere. At kunne sige fra, hvis man overværer, at andre ikke bliver behandlet ordentligt på arbejdspladsen, forudsætter også, at man ikke frygter negative konsekvenser for én selv. Ønsker I at forebygge negative handlinger, er det derfor vigtigt at arbejde med at styrke den psykologiske tryghed i virksomheden.

Hvordan styrkes den psykologiske tryghed?

Alle har medansvar for at opretholde den psykologiske tryghed ved at tale sammen på en ordentlig måde og generelt behandle hinanden ordentligt. En god tone og venlig omgangsform kan bidrage til at øge den psykologisk tryghed. Er man er leder, medarbejderrepræsentant eller er en ansat, som har mere status (fx ved at man er ældre eller har været på arbejdspladsen i mange år) har man særlig stor indflydelse på niveauet af den psykologiske tryghed på arbejdspladsen eller i et team. Man kan også bedre sætte psykologisk tryghed på dagsordenen, bl.a. på personalemøder, tavle- og driftsmøder, osv. Det er vigtigt, at man er en god rollemodel på sådanne møder og generelt, når man er sammen på arbejdspladsen. Man er en god rollemodel for psykologisk tryghed, hvis man fx:

  • Altid taler pænt til og om andre.
  • Er åben om de fejl, man laver i arbejdet.
  • Inviterer til dialog om fejl og tydeliggør, at formålet er at forstå og forebygge fremtidige fejl.
  • Opfordrer andre til at tale om deres bekymringer og problemer, stille spørgsmål og give udtryk for uenighed.
  • Opfordrer til, at man giver kritisk feedback – og selv reagerer konstruktivt på feedback.