Spring over hovedmenu

TEMA 3: KOM GODT I GANG MED INDSATSEN


Værktøj 5

Sådan gennemfører I en workshop eller temadag om negative handlinger

Der kan være store forskelle på, hvad man opfatter som god omgangstone.

I nogle arbejdsgrupper kan omgangstonen være hård og humoren grovkornet. Den generelt hårde omgangstone i gruppen kan påvirke den daglige kommunikation om arbejdsopgaver og tilbagemeldinger på løsningen af opgaverne. I stedet for konstruktiv kritik kan tilbagemeldinger fx være præget af ironi eller sarkasme, eller kritikken kan komme som nedsættende bemærkninger, der kommer ud mellem sidebenene.

Arbejder man et sted, hvor man konstant udsættes for den slags negative handlinger, kan det opleves som mobning. Skal kollegaskabet og trivslen styrkes, bør I derfor undersøge, om der skal sættes ind overfor omgangstonen.

Når I arbejder med at forebygge negative handlinger, er der tre vigtige ting, som I bør gøre:

  1. Sørge for at medarbejdere og ledere får mere viden om negative handlinger: Hvad er det, hvordan opstår de, og hvad gør de ved organisationen og de personer, som udsættes for dem?
  2. Afdække i hvilke situationer der er særlig risiko for, at der opstår negative handlinger, hos jer. Her kan input om risikosituationer som beskrevet ovenfor være en inspiration.
  3. Give medarbejdere og ledere nogle redskaber til at sætte ind over for negative handlinger, når de overværer dem.

Workshop eller temadag om godt kollegaskab med bedre omgangstone

Hvis der skal sættes fokus på omgangstonen, er det vigtigt at der er tid til en god, konstruktiv dialog. Det kan f.eks. være på en workshop eller temadag for de relevante afdelinger eller teams. Man kan også dele det op og holde to kortere workshops eller temadage, hvor både viden om negative handlinger og redskaber til at styrke konstruktiv adfærd er på dagsordenen.

Ansvaret for planlægning og afholdelse af workshops og temadage bør ligge hos ledelses-repræsentanter og medarbejderrepræsentanter i fællesskab, fx personer fra SU og/eller AMO.
Nedenfor beskrives, hvordan en workshop eller en temadag kunne se ud. Programmet indeholder følgende:

  • Rammesætning af dagen
  • Viden om negative handlinger
  • Afdækning af risikosituationerne
  • Kollegers og lederes rolle i forebyggelse
  • Opsamling og videre forløb.

Rammesætning af temadagen

En repræsentant for den øverste ledelse skal indlede dagen med at forklare formålet med workshoppen eller temadagen. Hvis der også er gang i andre tiltag (f.eks. udarbejdelse af en politik for negative handlinger), skal dette nævnes som led i arbejdspladsens indsats for at skabe et godt arbejdsmiljø. Ledelsens vision for det gode kollegaskab bør også udtrykkes.

Viden om negative handlinger

Formålet med denne del af workshoppen (temadagen) er at øge alles viden om, hvad negative handlinger er, hvordan de opstår (risikosituationer), og hvilke konsekvenser de kan have for de ansatte og organisationen. Oplægget, der bør give mulighed for dialog, kan med fordel afholdes af personer med ekspertviden om negative handlinger, evt. en konsulent udefra.

Risikosituationer på den konkrete arbejdsplads

Efter oplæg om negative handlinger skal deltagerne i mindre grupper tale om, hvornår der typisk opstår negative handlinger i deres afdeling/team. Formålet er at øge opmærksomheden på risikosituationer og at koble det til, hvordan negative handlinger kan forebygges. Det vil være godt, hvis grupperne skriver risikosituationerne op, så alle kan se dem, f.eks. på en flip-over. Gruppedialogen skal efterfølges af en fælles dialog om risikosituationer for negative handlinger.

Dialog om kollegers og lederes rolle

Í anden del af workshoppen/temadagen kan der sættes fokus på kollegers rolle i indsatsen over for negative handlinger. Hvad skal man gøre, når man overværer negative handlinger? Forskning peger på, at kolleger spiller en vigtig rolle i forebyggelsen og håndteringen af negative handlinger. En måde at tale om kollegernes rolle er at tage udgangspunkt i 6 forskellige måder, som kolleger kan reagere på, når de er vidne til negative handlinger.

De 6 måder at reagere på vises gennem 6 såkaldte ”vidnetyper”. Formålet med at introducere vidnetyper er, at medarbejderne bliver mere bevidste om, hvad de selv gør, når der opstår negative handlinger, og hvordan de kan bidrage til at stoppe en negativ omgangstone.

Læs mere om de 6 vidnetyper

Der er udviklet flere redskaber, f.eks. ”Grib ind – forebyg mobning” og ”Grib ind – godt kollegaskab uden mobning”, som man kan anvende til denne del af workshoppen.

Redskaberne har til formål at sætte gang i dialoger om risikosituationer for negative handlinger, f.eks. internt i en arbejdsgruppe, og hvad man som kollega kan gøre for at stoppe de negative handlinger. De indeholder en konkret og detaljeret drejebog for indsatsen. Redskaberne er gratis og findes på nettet.

Opsamling og videre forløb: Husk at følge op

Workshoppen/temadagen bør afsluttes af en repræsentant for den øverste ledelse. En workshop eller en temadag kan sammen med andre indsatser øge ansattes bevidsthed om deres egen rolle og ansvar, når der opstår negative handlinger.

En øget bevidsthed risikerer dog at gå i glemmebogen, hvis der ikke følges op på aktiviteten. Det er derfor meget vigtigt, at repræsentanten for den øverste ledelse forklarer, hvordan der følges op på workshoppen (temadagen). Hvilke indsatser og aktiviteter kommer bagefter?