Spring over hovedmenu

Webinar til arbejdsmiljøprofessionelle: 'Få det fra forskeren – gør en forskel med den nyeste viden om psykisk arbejdsmiljø'

03-05-2024

Hør seniorforskerne Thomas Clausen og Ida E. H. Madsen præsentere den nyeste forskning inden for psykosocialt arbejdsmiljø. I webinaret vil du blive præsenteret for et udvalg af NFA’s værktøjer, og du kan finde spørgsmål og svar fra webinaret i bunden af denne side.

Om webinaret

Fredag den 3. maj kl. 11 afholdt NFA webinaret Få det fra forskeren – gør en forskel med den nyeste viden om psykisk arbejdsmiljø målrettet arbejdsmiljøundervisere og andre, der er interesserede i viden om at styrke arbejdsmiljøet. Du kan se webinaret her og læse forskernes svar på spørgsmål i bunden af siden.

Hør bl.a., hvad der skal til for at styrke det psykosociale arbejdsmiljø og trivslen på arbejdspladsen gennem arbejdsmiljøindsatser. Og bliv opdateret på ny og højaktuel forskning om uønsket seksuel opmærksomhed på arbejdspladsen.

Webinaret guider dig også igennem et udvalg af NFA’s forskningsbaserede værktøjer og materialer inden for psykosocialt arbejdsmiljø.

Til webinaret vil du møde:

  • Oplægsholder Thomas Clausen, seniorforsker på NFA, som forsker i forudsætningerne for succesfuldt at gennemføre arbejdsmiljøindsatser.
  • Oplægsholder Ida E. H. Madsen, seniorforsker på NFA, som forsker i uønsket seksuel opmærksomhed og chikane på arbejdspladsen.
  • Moderator Ole Henning Sørensen, chefkonsulent på NFA, der arbejder med at omsætte arbejdsmiljøforskning til praksis.

Webinaret er målrettet undervisere på arbejdsmiljøuddannelser, men alle der beskæftiger sig med arbejdsmiljø er meget velkomne til at se med.


Spørgsmål og svar fra forskerne

Til webinaret modtog NFA en række spørgsmål fra webinardeltagerne. Det var ikke muligt at nå at besvare alle spørgsmålene i løbet af selve webinaret. Forskerne har derfor efterfølgende gennemgået og skriftligt besvaret udvalgte spørgsmål, som ses nedenunder.

 

Om psykisk arbejdsmiljø generelt

  • Arbejdspladser, der går systematisk og læringsorienteret til værks i deres arbejdsmiljøindsats og sætter den nødvendige tid og de nødvendige ressourcer af til indsatsen, formår oftest at forbedre arbejdsmiljøet. Men det kræver, at alle byder ind – både ledere og medarbejdere. En opskrift på en sådan proces finder du på hjemmesiden nfatrivsel.dk, der præsenterer NFA’s procesværktøj om psykisk arbejdsmiljø.

  • De er alle vigtige. Men den faktor, der handler om tillid, åbenhed og psykologisk tryghed kan fremhæves, da den udgør fundamentet for, at man kan få en åben og konstruktiv drøftelse af styrker og udfordringer i det psykiske arbejdsmiljø. Det er en forudsætning for handling. Men det er selvfølgelig også vigtigt, at man går systematisk til værks, har motivation for projektet, og at der bliver sat tid og ressourcer af til indsatsen.

  • På NFA betragtes trivsel (fx jobtilfredshed, oplevelse af mening i arbejdet, stress og udbrændthed) som konsekvenser af det psykiske arbejdsmiljø. Det er uvist, om man kan adskille privat trivsel fra arbejdsrelateret trivsel. Det ses i forskningen, at forhold i det psykiske arbejdsmiljø - som fx mobning, lav indflydelse eller samarbejdsproblemer - over tid øger risikoen for, at man udvikler mentale helbredsproblemer som fx depression.

  • På de arbejdspladser, som vi har samarbejdet med, er det ingen tvivl om, at det centrale samarbejdsudvalg gerne vil understøtte en god arbejdsmiljøindsats og et godt psykisk arbejdsmiljø i de enkelte afdelinger. Men når det er sagt, er der mange ledere og medarbejdere, der føler, at de er lidt på egen hånd i arbejdsmiljøindsatsen. Vores resultater kan siges at vise, at arbejdsmiljøkompetencen i høj grad er udstukket af lokale forhold omkring ledelse, organisation og samarbejde i de enkelte afdelinger – forhold, der kan variere meget fra afdeling til afdeling. Og i den forbindelse kan tydelig ledelsesmæssig og organisatorisk opbakning til den løbende indsats omkring det psykiske arbejdsmiljø understøtte de lokale bestræbelser omkring arbejdsmiljøindsatser. Men det er vigtigt at slå fast, at det er de lokale afdelingsspecifikke forhold, der lader til at være afgørende for arbejdsmiljø-kompetence.

  • I et bæredygtigt arbejdsmiljø er der balance mellem kravene til opgaveløsningen og de rammer, man har til at løse opgaverne. Kravene kan fx dreje sig om arbejdsmængde, tidspres og følelsesmæssige krav, og det med rammerne (som også omtales som ’positive faktorer’ eller ’ressourcer’ i arbejdsmiljøet) kan fx dreje sig om indflydelse på opgaveløsning, opbakning fra ledelse og kolleger og rolleklarhed.

Om værktøjerne

Om seksuel chikane