Spring over hovedmenu

TEMA 4

Roller og opgaver

Topledelse

Hvordan skal omgangstonen være hos jer? Som topleder er det dig, der bestemmer kursen og sætter rammerne for jeres indsats mod negative handlinger.

Fire fokusområder

Her er fire områder, som det er vigtigt at have fokus på:

  • Negative handlinger kan forebygges gennem systematisk arbejdsmiljøarbejde. Signalér derfor ned i organisationen, at arbejdsmiljøarbejdet skal prioriteres højt, og at du har afsat ressourcer til det.
  • Sørg for, at virksomheden har en politik om negative handlinger. En ældre politik skal måske have et serviceeftersyn. Det er også vigtigt, at alle kender til politikken, så du skal sikre dig, at den kommunikeres ud. Ellers gavner den ikke.
  • Meld tydeligt ud, at trivsel og det gode kollegaskab er en central værdi i virksomheden.
  • Sørg for at alle ledere er klædt på til at håndtere konflikter. Konflikthåndtering er et ledelsesredskab, som bør findes i alle ledernes værktøjskasse.

Det er vigtigt, at du som topleder er en god rollemodel, og at du understøtter god ledelses-adfærd blandt mellemlederne. Hvis der er ledere, som udfører negative handlinger, så er det vigtigt, at der skrides ind.


Mellemleder

Arbejdet med at styrke trivslen og samarbejdet på arbejdspladsen er en vigtig ledelsesopgave, og en del af det er at forebygge negative handlinger. Som mellemleder er du både rollemodel og en vigtig spiller i samarbejdet om jeres arbejdsmiljø.

Fem ting du kan gøre

Konkret er der fem ting, du kan gøre:

  • Sæt dig ind i arbejdspladsens politik om negative handlinger, hvis I har en. Få afklaret, hvad dit ansvar er, hvis ikke det er tydeligt.
  • Reagér på tegn eller henvendelser om negative handlinger, mobning eller chikane. Ignorerer du dem, risikerer du at det udvikler sig, og situationen bliver værre.
  • Sørg for, at du har kompetencer til at håndtere konflikter på en ordentlig måde. Du skal føle dig klædt på, så du kan handle konstruktivt og professionelt.
  • Du kan ikke have øjne og ører alle vegne. De tillidsvalgte kan informere dig om trivselsproblemer og begyndende konflikter, så I kan tage problemer i opløbet. Derfor er det en rigtig god ide, at du jævnligt mødes med de tillidsvalgte medarbejdere.
  • ”Walk-the-talk!” Som leder skal du naturligvis behandle dine medarbejdere og leder-kolleger ordentligt og respektfuldt. Sker det alligevel, at du kommer til at sige eller gøre noget, du fortryder, er det afgørende, at du samler op på situationen. Find en passende lejlighed til at tage en snak med dem, det er gået ud over, og sig undskyld, hvis du er gået over grænsen.

TR, AMR og andre nøglepersoner

Som TR eller AMR spiller du en vigtig rolle i arbejdet med at forebygge negative handlinger på arbejdspladsen.

Fire råd

Her kommer fire råd til, hvad du konkret kan gøre:

  • Negative handlinger udspringer ofte af forhold i arbejdsmiljøet. Derfor er det vigtigt, at du som tillidsvalgt samarbejder aktivt med ledelsen om at styrke jeres arbejdsmiljø. Hold jævnlige møder.
  • Dine kolleger skal informeres om arbejdsmiljøarbejdet. Tal derfor med dine kolleger om det arbejde, I gør i SU og AMO, og signalér, at du altid er klar til en snak om deres arbejdsmiljø.
  • Som tillidsvalgt kan du være en af de første, som hører om negative handlinger. Ved at gribe konstruktivt ind, kan du stoppe en negativ situation, før den udvikler sig.
  • Tillidsvalgte er rollemodeller for andre: Hold derfor selv den gode tone – også når du bliver frustreret.

Som tillidsvalgt kan du få henvendelser fra kolleger, der føler, at de er blevet udsat for en uacceptabel adfærd. Det er vigtigt, at den type henvendelser tages alvorligt, og at du er klædt på til at reagere og håndtere situationen. Hvis du ikke mener, du er klædt godt nok på til opgaven, så drøft det med dine tillidsvalgte kolleger (hvis du har nogen), din leder, eller din fagforening om mulighederne for at få styrket dine kompetencer på dette område.


Medarbejder

Som medarbejder har du først og fremmest til opgave at udvise godt kollegaskab. Konkret kan du sætte dig ind i retningslinjerne for god tone og omgangsform på din arbejdsplads, og gøre dit bedste for at følge dem. På den måde er du rollemodel for dine kolleger.
Du kan også vise godt kollegaskab ved at reagere, hvis du overværer adfærd, som du synes er uacceptabel. Hvordan man griber konstruktivt ind overfor uacceptabel adfærd, kan afhænge af den konkrete situation. Her er et par forslag til hvad man kan sige, hvis kolleger bruger en hård tone over for andre, eller udviser anden negativ adfærd:

- Hov, sådan en tone bruger vi ikke her.
- Husk, her taler vi ordentligt til hinanden.
- Jeg synes ikke at det er ok, når du gør det.
- Jeg synes, vi skal stoppe her – vi skal alle kunne være her.
- Måske synes du, at det er sjovt, det synes jeg ikke.

Det kan være svært at gribe ind i situationen. Hvis du ikke synes, du kan gribe direkte ind, kan du fx forsøge at føre samtalen over på et andet emne. Begynd at tale om noget andet. Du kan også handle bagefter, fx ved at opsøge den kollega, det gik ud over og tilbyde din støtte. Eller ved at tage situationen op med kollegaen, som udviste negativ adfærd. En anden mulighed er at gå til din tillidsrepræsentant eller arbejdsmiljørepræsentant, og drøfte situationen med dem. Du kan også gå til din leder.

Hvis du selv er kommet til at sige noget, som du bagefter fortryder, så kan du samle op ved at gå tilbage til personen. Det er vigtigt at kunne sige undskyld, hvis man er gået for langt.


God Tone er støttet af