Spring over hovedmenu

TEMA 2: FORBEREDELSE TIL INDSATSEN


Opmærksomhedspunkt 2

Er alle med på vognen?

For at få alle med i arbejdet med at forebygge negative handlinger er det vigtigt, at SU eller AMO forholder sig til to problemstillinger, som kan opstå, når der sættes fokus på samarbejde og omgangstone. For det første kan der være medarbejdere, som ikke oplever en hård tone eller drillerier som noget problem og derfor ikke synes, at det er relevant at fokusere på det. For det andet kan nogle ansatte opleve ideen om en indsats for god tone og godt kollegaskab som en personlig kritik - at den måde, de har talt til andre på, pludselig er forkert og ikke ok. Disse to problemstillinger kommer vi nærmere ind på herunder.

Negative handlinger er ikke et problem hos os!

”Jeg har ikke noget problem med omgangstonen” og ”Tonen kan da være frisk, men hvis man ikke kan klare det, så skal man ikke være her.” Sådan kan de første reaktioner være, når man som arbejdsplads sætter fokus på omgangstonen.

Selvom SU eller AMO kan opleve, at den type holdninger kan være en hindring for indsatsen, er det vigtigt at anerkende dem i stedet for at komme med modargumenter, som fx ”Det er kun de stærke, som synes at omgangstonen er ok”. Eller ”selvom mange ikke har et problem med omgangstonen, så er der andre, som har”. Gennemtrumfer man en indsats mod en hård omgangstone uden at forholde sig til medarbejdernes forskellige meninger om, hvordan man skal tale til eller omgås hinanden, risikerer man modstand, eller at indsatsen saboteres.

Hvad kan I gøre for at få flere med?

  • Lyt til dem, som udtrykker deres holdninger og skepsis. Hvis argumenterne bag bestemte holdninger fx er, at der er andre vigtigere arbejdsmiljøproblemer end omgangstonen, så kan modstanden måske klares ved at lave tiltag mod disse arbejdsmiljøproblemer først.
  • Skab øget bevidsthed og viden i organisationen om, hvad negativ omgangstone og former i organisationen er, og hvad konsekvenserne er. Sørg for at sætte tid af til at snakke om, hvad der er en ok tone, og hvad der ikke er.
  • Gør det konkret og relevant. Giv eksempler på, hvor den hårde omgangstone eller drillerier har betydning. Det kan fx. være, at negative handlinger giver gnidninger mellem teams, som går ud over samarbejdet. Eller det kan være nyansatte, som har svært ved at acceptere tonen og omgangsformerne, og derfor siger op.


Det bliver taget personligt

”Jeg har arbejdet sammen med Hanne i 30 år, og vi har altid sagt tingene som de er. Må vi nu ikke sige ’pik og patter’ når vi taler sammen?” Det kan være en af de reaktioner, man møder, når man som arbejdsplads sætter fokus på en hård omgangstone.

Det er vigtigt, at AMO eller SU håndterer sådanne reaktioner konstruktivt. Noget af det, I kan gøre, er fx:

  • Vær tydelig med, at man som kolleger skal snakke sammen om, hvad der er en god omgangstone på arbejdspladsen, og hvad man gør, hvis nogen oplever ens sprog som ikke ok. Vær opmærksom på, at der kan være forskellige opfattelser blandt medarbejdere og ledere. Slå fast over for alle, og særligt nyansatte, at det er ok at sige fra, hvis de oplever, at en hård tone er krænkende.
  • Omvendt kan I også signalere, at hvis alle i et team har det godt med en hård tone eller drillerier, så er det selvfølgelig i orden at fortsætte, forudsat at det ikke altid går ud over de samme personer.
  • Det er også vigtigt, at I taler om, at selvom to kolleger, begge har det fint med en hård tone, så er det ikke sikkert, at alle andre er klar over det. Det er heller ikke sikkert, at de vil bryde sig om, at andre taler til dem på samme måde. Derfor er dialoger om tonen, og hvad man synes er i orden og ikke i orden, så vigtig.