Spring over hovedmenu

TEMA 2: FORBEREDELSE TIL INDSATSEN


Opmærksomhedspunkt 4

Hvordan er samarbejdet?

Ud over den psykologiske tryghed på arbejdspladsen er det afgørende for en succesfuld indsats mod negative handlinger, at der er et godt samarbejdsklima. Både mellem ledelsen og medarbejderne, og indbyrdes blandt henholdsvis lederne og medarbejderne.

Samarbejdsudvalg og arbejdsmiljøorganisation

Denne webmanual er målrettet virksomheders samarbejdsudvalg (SU) og arbejdsmiljø-organisation (AMO). På mange arbejdspladser sker indsatser for at skabe en god omgangstone og forebygge negative handlinger i et samarbejde mellem samarbejdsudvalget og AMO. Derfor er det en forudsætning, at der er et velfungerende AMO og samarbejdsudvalg, som også kan samarbejde om arbejdsmiljøindsatser. I det følgende er de to samarbejdsorganer beskrevet.

Samarbejdsudvalget

SU er vigtigt i forberedelsen til indsatsen mod negative handlinger, herunder for en god tone og gode omgangsformer. Alle opmærksomhedspunkter nævnt i dette tema om forberedelsen af indsatsen er noget, som SU bør sætte fokus på.

Inden I går i gang med en indsats er det vigtigt at samarbejdsudvalget:

  • Afsætter den nødvendige tid og ressourcer til indsatsen.
  • Afklarer hvem der skal gøre hvad i løbet af indsatsen.
  • Beslutter hvordan I vil kommunikere om jeres indsats i organisationen.
  • Planlægger opfølgning efter at indsatsen er afsluttet.

Under Tema 4 (Roller og opgaver) i denne webmanual finder I mere viden om samarbejdsudvalgets konkrete rolle i en indsats mod negative handlinger.

Arbejdsmiljøorganisationen

Hvis jeres virksomhed har mindst 10 ansatte, skal I have en arbejdsmiljøorganisation (AMO). Den skal som minimum bestå af arbejdsgiver, en medarbejdervalgt arbejdsmiljørepræsentant og en arbejdsleder.

AMO er vigtig, fordi nogle af de ting, som skaber konflikter og negative handlinger, stammer fra problemer i arbejdsmiljøet.

Under Tema 3 (Kom godt i gang) i denne webmanual komme vi ind på de forhold i arbejdsmiljøet, som øger risikoen for negative handlinger.

Der er større chance for at arbejdsmiljøarbejdet fungerer, hvis der er et godt samarbejde og høj tillid mellem ledelses- og medarbejderrepræsentanterne i AMO, at man mødes jævnligt, og at forebyggelse af arbejdsmiljøproblemer faktisk er noget, der er på dagsordenen på alle AMO møder. Det er vigtigt ikke kun at mødes, når noget er gået galt eller der er et arbejdsmiljø-problem. Hvis jeres AMO eller arbejdsmiljøarbejdet ikke fungerer optimalt, bør I have det på plads, inden I går i gang med en indsats mod negative handlinger.