Spring over hovedmenu
En gruppe kollega samlet til en fælles drøftelse af noget arbejdsrelateret

Arbejdsmiljøpakken – Veje til bedre psykisk arbejdsmiljø og trivsel

Arbejdsmiljøpakken er et dialogbaseret forløb, der kan hjælpe ledere og medarbejdere med at styrke deres arbejdsmiljøkompetence og gennemføre en struktureret indsats for at forbedre det psykiske arbejdsmiljø og trivslen på arbejdspladsen.

Det psykiske arbejdsmiljø har stor betydning for medarbejdernes helbred, trivsel og opgaveløsning. Forskningen peger på, at:

  • den lokale indsats omkring det psykiske arbejdsmiljø har stor betydning for kvaliteten af det psykiske arbejdsmiljø og dermed også for medarbejdernes trivsel, opgaveløsning og sygefravær samt gennemstrømningen af personale på regionale arbejdspladser.
  • det styrker grundlaget for at udvikle effektive og bæredygtige indsatser, når medarbejdere og ledere er involveret i arbejdet med at udvikle og implementere løsninger på konkrete problemstillinger i det psykiske arbejdsmiljø.

Arbejdsmiljøpakken er resultatet af et projekt, hvor målet har været at styrke regionale arbejdspladsers evner og forudsætninger for at drive den lokale arbejdsmiljøindsats og styrke det psykiske arbejdsmiljø.


Sådan bruger I Arbejdsmiljøpakken

Arbejdsmiljøpakken består af tre værktøjer, som I enten kan anvende samlet eller hver for sig. Til hvert af de tre værktøjer er der udviklet en manual, der beskriver, hvordan I kan bruge værktøjet.

1. Arbejdsmiljøkompetencemodellen

Værktøjet hjælper jer (ledere og medarbejdere) med at fokusere på det, I skal være opmærksomme på, når I samarbejder om at gøre en indsats omkring det psykiske arbejdsmiljø på jeres arbejdsplads. Det er det, vi kalder arbejdsmiljøkompetence.

Arbejdsmiljøkompetencemodellen. Dialogværktøj

Manual til Arbejdsmiljøkompetencemodellen

2. Arbejdsmiljøinterviewet

Værktøjet hjælper jer i gang med dialogen om det psykiske arbejdsmiljø på jeres arbejdsplads. Denne dialog hjælper jer med at identificere og forstå de problemer, der er i arbejdsmiljøet på jeres arbejdsplads.

Arbejdsmiljøinterviewet. Spørgeplade

Manual til Arbejdsmiljøinterviewet

3. Problemløseren

Problemløseren giver jer en systematik, som kan hjælpe jer med at handle på problemer i det psykiske arbejdsmiljø.

Problemløseren. Seks trin til et bedre arbejdsmiljø

Manual til Problemløseren

Handleplan – til problemløsning i det psykiske arbejdsmiljø

Læs mere

Læs mere om Arbejdsmiljøpakken og de ting, I skal være særligt opmærksomme på, når I arbejder med jeres arbejdsmiljø i denne minirapport:

Veje til et bedre psykisk arbejdsmiljø. Resultater og erfaringer fra projektet Forskningsbaseret Ekspertrådgivning om Arbejdsmiljøindsats er.

Læs mere om forskningen bag i rapporten:

”Hvor var det godt, I kom!” Om arbejdsmiljøindsatser og arbejdsmiljøkompetence på regionale arbejdspladser. Slutrapport for projektet ’Forskningsbaseret Ekspertrådgivning om Arbejdsmiljøindsatser, 2022-2024’

Arbejdsmiljøpakken er udviklet i tæt samarbejde med ledere og medarbejdere på regionale arbejdspladser

Arbejdsmiljøpakken er udviklet i forbindelse med forskningsprojektet Forskningsbaseret Ekspertrådgivning om Arbejdsmiljøindsatser, som forskere fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) har gennemført. Projektet er finansieret af Danske Regioner og Forhandlingsfællesskabet.


Kontakt